Školní vzdělávací program (ŠVP)

Osm svobodných umění

Ve školních vzdělávacích programech se školy zavazují k naplňování hlubších cílů, než je jen vyučování obvyklých předmětů. V jazyce školních programů se v této souvislosti mluví o kompetencích, resp. skupinách kompetencí, na AG používáme i staré osvědčené slovo umění (v analogii k sedmi svobodným uměním středověkého trivia a kvadrivia). Snaha o osvojování těchto umění prostupuje v ideálním případě osnovami všech předmětů. Přidává školní činnosti další rozměr a pomáhá propojovat práci v jednotlivých předmětech. Protkává osnovu vyučovaných předmětů stejně jako útek protkává osnovu na tkalcovském stavu. A vytváří tak pevnou a pestrou tkaninu školní činnosti, která je pro danou školu charakteristická a kterou se odlišuje jedna škola od druhé.

Stát předepisuje školám pro jejich školní programy sedm takových umění / kompetencí, naše škola k nim přidává ještě další dvě, protože je považujeme za nezbytná. Pěstujeme tak u svých žáků: 1) umění učit se, 2) nebát se problémů, 3) domluvit se, 4) žít i pro druhé, 5) ctít svůj stát, 6) prosazovat se vlastní prací, 7) nelekat se otázek po smyslu existence, 8) nezatracovat určitý kulturní přepych. Součástí všech těchto umění je smysluplné a poučené využívání moderních technologií, které jsou již neoddělitenou součástí našeho života.

Naše škola je křesťanská. Nemyslíme si proto, že by nejhlubším smyslem naší činnosti mohlo být osm různých umění / cílů / kompetencí, která by už neměla hlubší zdůvodnění, která by postrádala společný kmen, společný základ. A tak jako výchozí bod všech osmi umění a veškeré naší činnosti zdůrazňujeme v našem programu křesťanství a křesťanskou tradici. Z toho důvodu má také každé z osmi svobodných umění za patrona jednoho z našich světců.

Značkou naší školy, spjatou i s programem Osm svobodných umění, je obrázek uhánějícího spřežení. Spřežení symbolizuje celou školu a její pohyb vpřed. Koně pádící bok po boku stejným směrem vyjadřují nutnost spolupráce všech, kdo ke škole patří: učitelů, žáků, technického personálu, rodičů. Postava vozataje znázorňuje křesťanství, jímž je spřežení řízeno a sjednocováno. Antická stylizace kresby odkazuje úmyslně k době, kdy Kristus pobýval mezi lidmi.

Školní heslo "Vítr (Duch) vane, kam chce" je věta převzatá z Janova evangelia (3, 8) a skrývá v sobě podobnou informaci jako logo: nad veškerým naším usilováním stojí Bůh (Duch svatý).

Text ŠVP je členěn do několika souborů (obecná část a části věnované jednotlivým předmětům) a najdete jej zde.

Články k tématu Školní vzdělávací program (ŠVP)

Obrázek k článku Seznam četby k maturitě 2025

Žáci si volí 30 děl z třídního seznamu podle uvedených pravidel. Vlastní seznam četby odevzdávají do 31. března 2025.

Obrázek k článku Rok v Německu s podporou Česko-německého fondu budoucnosti

Minulý školní rok strávila pětice žákyň a žáků AG s podporou Česko-německého fondu budoucnosti v Německu.

Přečtěte si, jak popisují svoje zážitky!

 

Obrázek k článku Soutěž církevních škol

Poděkování našim studentům za účast ve výtvarné soutěži

Obrázek k článku 5.B roztančila velkou tělocvičnu

V pátek 21.6. v 18.30 propukl ve velké tělocvičně rockový koncert.

Obrázek k článku Návštěva Ústřední městské knihovny

Ve středu 26.6. jsme se s paní profesorkou Roháčkovou vydali do Ústřední městské knihovny. V 8:15 jsme se sešli ve vestibulu školy, odkud jsme se vydali na příjemnou procházku po Vinohradech, kde nám paní profesorka ukázala pobočky Městské knihovny, kam můžeme utíkat před školním terorem =).

Obrázek k článku Německá výměna Ebermannstadt

Pět let učení se němčiny, stovky hodin strávených ve škole nad učebnicí Beste Freunde a další hodiny strávené nad domácími úkoly. Ale k čemu to všechno je?

Obrázek k článku Estetický kurz na Azurovém pobřeží

Krásy a barvy Azurového pobřeží jsou nepopsatelné, ty musíte zažít na vlastní oči.

Obrázek k článku Hvězdy Jana Nepomuckého zazářily v dílech výtvarníků 3.B

Studenti vytvořili nápadité a vtipné koláže a vznikla dokonce i kniha na toto téma.

Obrázek k článku Závěrečná zpráva o školním projektu 3.B

Závěrečná 6. lekce celoročního školního projektu O ochraně klimatu s třídou 3.B proběhla v úterý 11.6. a měla název Naše budoucnost.

Obrázek k článku Naši studenti na týdnu vědy

Kdo z vás už někdy uvažoval nad tím, jaké by to bylo nechat vybuchnout jadernou elektrárnu, koupat se nad aktivní zónou reaktoru, nabourat na letišti v Brně nebo srazit letadla nad Prahou?

Stránky