Školní vzdělávací program (ŠVP)

Osm svobodných umění

Ve školních vzdělávacích programech se školy zavazují k naplňování hlubších cílů, než je jen vyučování obvyklých předmětů. V jazyce školních programů se v této souvislosti mluví o kompetencích, resp. skupinách kompetencí, na AG používáme i staré osvědčené slovo umění (v analogii k sedmi svobodným uměním středověkého trivia a kvadrivia). Snaha o osvojování těchto umění prostupuje v ideálním případě osnovami všech předmětů. Přidává školní činnosti další rozměr a pomáhá propojovat práci v jednotlivých předmětech. Protkává osnovu vyučovaných předmětů stejně jako útek protkává osnovu na tkalcovském stavu. A vytváří tak pevnou a pestrou tkaninu školní činnosti, která je pro danou školu charakteristická a kterou se odlišuje jedna škola od druhé.

Stát předepisuje školám pro jejich školní programy šest takových umění / kompetencí, naše škola k nim přidává ještě další dvě, protože je považujeme za nezbytná. Pěstujeme tak u svých žáků: 1) umění učit se, 2) nebát se problémů, 3) domluvit se, 4) žít i pro druhé, 5) ctít svůj stát, 6) prosazovat se vlastní prací, 7) nelekat se otázek po smyslu existence, 8) nezatracovat určitý kulturní přepych.

Naše škola je křesťanská. Nemyslíme si proto, že by nejhlubším smyslem naší činnosti mohlo být osm různých umění / cílů / kompetencí, která by už neměla hlubší zdůvodnění, která by postrádala společný kmen, společný základ. A tak jako výchozí bod všech osmi umění a veškeré naší činnosti zdůrazňujeme v našem programu křesťanství a křesťanskou tradici. Z toho důvodu má také každé z osmi svobodných umění za patrona jednoho z našich světců.

Značkou naší školy, spjatou i s programem Osm svobodných umění, je obrázek uhánějícího spřežení. Spřežení symbolizuje celou školu a její pohyb vpřed. Koně pádící bok po boku stejným směrem vyjadřují nutnost spolupráce všech, kdo ke škole patří: učitelů, žáků, technického personálu, rodičů. Postava vozataje znázorňuje křesťanství, jímž je spřežení řízeno a sjednocováno. Antická stylizace kresby odkazuje úmyslně k době, kdy Kristus pobýval mezi lidmi.

Školní heslo "Vítr (Duch) vane, kam chce" je věta převzatá z Janova evangelia (3, 8) a skrývá v sobě podobnou informaci jako logo: nad veškerým naším usilováním stojí Bůh (Duch svatý).

Text ŠVP je členěn do dvou souborů: vlastní program (46 stran) a osnovy jednotlivých předmětů (430 stran).

Články k tématu Školní vzdělávací program (ŠVP)

Obrázek k článku Výsledky školního kola Konverzační soutěže v německém jazyce – kategorie III

Dne 18. 1. proběhlo školní kolo Konverzační soutěže v německém jazyce (kategorie III), kterého se zúčastnilo 16 studentů z kvint, sext a septim. Všichni účastníci podali krásné výkony, děkujeme.

Obrázek k článku 1.B na festivalu divadel 13+

Na nevšední zážitek v Divadle v Dlouhé jen tak nezapomeneme.

Obrázek k článku Horký podzim v programu Globe

Přírodovědný seminář se zapojil do kampaně vyhlášené programem Globe "Horký podzim". Sledovali jsme druhovou biodiverzitu a opadávání listů různých druhů stromů v okolních parcích, provedli jsme spektrofotometrii listových barviv, vytvořili plakát, sledovali historické ubývání zeleně na území Prahy, navrhovali jsme změny prostředí na Náměstí Míru a mnohem víc.

Obrázek k článku Proběhlo školní kolo soutěže v němčině

Dne 11. 1. se na naší škole konalo školní kolo Konverzační soutěže v německém jazyce, kterého se ve dvou kategoriích zúčastnili zájemci a zájemkyně z prim, sekund, tercií a kvart.

Obrázek k článku Certamen Latinum - pozor změna času!

Milí studenti, také v letošním roce se uskuteční latinská olympiáda – Certamen Latinum. Soutěž proběhne ve středu 25.1. od 10:15 do 11:55 v učebně 311.

Obrázek k článku Tříkrálové duchovní aktivity a mše 6.1.2023

Zveme vás na představení projektu Mary´s meals v 11:00 v knihovně a poté ve 12:00 na mši sv. do auly.

Obrázek k článku 1. B v Muzeu Karla Zemana

Aneb předvánoční den – proužků není nikdy dost!

Obrázek k článku Projekt v českém jazyce aneb Škola hrou

Minulý týden na hodině českého jazyka nám paní profesorka Peterková zadala projekt na vytvoření vlastního města.

Obrázek k článku Drážďanský advent

Podařilo se téměř nemožné, 30 žáků z 2.B a rovněž 30 z 3.A odjelo do Drážďan za všelijakými zážitky a požitky a ve stejném počtu se také lehce vymrzlé vrátilo.

Obrázek k článku Mathing prvně a úspěšně

Letos poprvé se sedm našich studentů vyššího gymnázia zúčastnilo týmové internetové soutěže Mathing. Podařilo se jim získat 10. místo mezi 221 týmy z českých a slovenských studentů.

Stránky