F

Fyzika ukazuje, jakými cestami člověk dochází k poznání (experiment), jaké nástroje k popisu poznání využívá (matematika) a čím je jeho poznání určováno (intelektová sebereflexe vesmíru). Svět je zrcadlem našeho vědomí, bez člověka by existoval svět, ale nikoli věda.

Cíle výuky: 

"Od fyzikálních pojmů přes fyzikální zákony k fyzikálním principům a k poznání světa."

Cílem výuky fyziky v rámci ŠVP je osvojení si metod poznání jak v historických souvislostech, tak s ohledem na jeho současný stav, stejně jako základního vyjadřovacího prostředku přírodních věd, tedy aplikovaného systému matematiky. Žáci by si měli odnést rozvinuté schopnosti analýzy poznávaných jevů a jejich souvislostí, vlastní syntézy poznatků, formulace hodnotících postojů a jejich posuzování s přesahem přes oblast přírodních věd.

Hodinová dotace: 

V prvním ročníku je věnována základům fyziky jedna hodina, dál až do sedmého ročníku po dvou hodinách.V pátém a šestém ročníku je možné rozvíjet znalosti z fyziky v přírodovědném semináři, v sedmém ročníku je seminář fyziky věnovaný dalšímu rozšíření znalostí. V osmém ročníku mají žáci v rámci volitelných předmětů možnost zvolit si dvouhodinový fyzikální seminář zaměřený zčásti k maturitě z fyziky, zároveň také k přípravě na VŠ studium.

Co učíme: 

I. ročník - téma: Vlastnosti látek;

II. ročník - téma: Pohyb a síla, Mechanické vlastnosti tekutin, Světelní jevy;

III. ročník - téma: Energie, Vnitřní energie, Elektrické jevy, Zvukové děje;

IV. ročník - téma: Elektromagnetické děje, Jaderná energie, Vesmír

V. ročník - téma: Fyzikální veličiny a jejich měření, Pohyb těles a jejich vzájemné působení, Mechanika kapalin a plynů;

VI. ročník - téma: Stavba a vlastnosti látek, Základní poznatky molekulové fyziky a termodynamiky

VII. ročník - téma: Elektrické pole, Elektromagnetické jevy, Světlo.

Jak učíme: 

Na nižším gymnáziu je kladen větší důraz na hravou formu, využívání ukázkových experimentů a osvojení si základní matematicko-logický aparát.

Na vyšším gymnáziu je naopak větší důraz kladen na rozvoj intelektových schopností, zpřesnění formálního aparátu a propojování jednotlivých historických či obsahových témat. Ve většině využívaných učeben je k výuce k dispozici počítačová technika a audiovizuální systém. Součástí výuky je návštěva externích pracovišť a tematických výstav, pravidelně spolupráce s Katedrou didaktiky fyziky MFF UK na pokusech pro SŠ.

Učebnice a další materiály: 

Na nižším stupni jsou využívány učebnice Fyzika pro ZŠ a víceletá gymnázia (Fraus), na vyšším stupni Fyzika pro gymnázia (Prometheus). Běžně jsou využívány materiály dostupné z internetových zdrojů, rovněž vytváříme vlastní materiály.

Učitelé E-mail Konzultace
Marcela Grecová grecova@arcig.cz Pátek, 12-12:45. Ideálně však po předchozí domluvě individuálně dle potřeb studenta.
Lukáš Bernard bernard@arcig.cz Konzultace vítám, po předchozí dohodě kdykoliv.
Jiřina Cvachová cvachova@arcig.cz úterý 16:15-17, po předchozí domluvě
Jiří Rezek rezek1@arcig.cz možno každý čtvtek po předchozí domluvě. Nutné lze domluvit i jindy.

Články k tématu F

Obrázek k článku Jak se staví termojaderný reaktor?

Milí přátelé fyziky, dne 17. 10. jsme se sešli na SPRV seminář s panem doc. RNDr Janem Mlynářem z ČVUT z fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské na téma Jak se staví termonukleární reaktor alias tokamak.

Obrázek k článku Kunsthalle – projekt na pomezí fyziky a výtvarky

V primě jsme navštívili výstavu Kinetismus v Kunsthalle na Malostranské. Výstava se týkala světla, pohybu a umění. Viděli jsme mnoho fantastických děl od umělců z celého světa. Na toto téma jsme pak ve skupinkách dělali projekty inspirované právě touto výstavou.

Obrázek k článku Arcibiskupské gymnázium dostalo letos v létě darem od Mgr. Milana Švrčiny Eudoxovo planetárium.

Vzájemným pohybem kružnic umí předvádět pohyb slunce po obloze tak, jak by ho viděl pozorovatel stojící na zemi.

Obrázek k článku Kvarta A v muzeu PRE

V úterý 21.6. 2022 jsme měli příležitost podívat se do Muzea Pražské energetiky v Holešovicích.

Obrázek k článku Úspěch v matematicko-fyzikální soutěži Náboj

Náboj junior je matematicko-fyzikální soutěž čtyřčlenných družstev, které se snaží vyřešit co nejvíce zadaných úloh. Na jejich řešení má družstvo přesně dvě hodiny.

Obrázek k článku Co přinesla astronomie lidstvu

Dne 19.10.2021 se obě dvě kvarty účastnily přednášky Mgr. Michala Bursy z Astronomického ústavu AV ČR na téma "Co přinesla astronomie lidstvu".

Obrázek k článku Přírodovědný seminář v Havlíčkových sadech

Dne 23. 9. 2021 jsme s přírodovědným seminářem provedli hydrologický průzkum v Havlíčkových sadech.

Obrázek k článku Fyzikální gamebook

K opakování fyziky na závěr tercie jsme použili fyzikální hru. Součástí hry byla řada fyzikálních pokusů, které je možné provádět v domácím prostředí.

Obrázek k článku Zrcadlo, řekni mi…

Že fyzika nemůže být krásná? A že fyzika a výtvarná výchova spolu vůbec nesouvisí? Ale kdepak!

Dne 3. 4. 2019 se na naší škole konalo obvodní kolo Fyzikální olympiády kategorie E,F pro Prahu 2.

Stránky