Školní vzdělávací program (ŠVP)

Osm svobodných umění

Ve školních vzdělávacích programech se školy zavazují k naplňování hlubších cílů, než je jen vyučování obvyklých předmětů. V jazyce školních programů se v této souvislosti mluví o kompetencích, resp. skupinách kompetencí, na AG používáme i staré osvědčené slovo umění (v analogii k sedmi svobodným uměním středověkého trivia a kvadrivia). Snaha o osvojování těchto umění prostupuje v ideálním případě osnovami všech předmětů. Přidává školní činnosti další rozměr a pomáhá propojovat práci v jednotlivých předmětech. Protkává osnovu vyučovaných předmětů stejně jako útek protkává osnovu na tkalcovském stavu. A vytváří tak pevnou a pestrou tkaninu školní činnosti, která je pro danou školu charakteristická a kterou se odlišuje jedna škola od druhé.

Stát předepisuje školám pro jejich školní programy šest takových umění / kompetencí, naše škola k nim přidává ještě další dvě, protože je považujeme za nezbytná. Pěstujeme tak u svých žáků: 1) umění učit se, 2) nebát se problémů, 3) domluvit se, 4) žít i pro druhé, 5) ctít svůj stát, 6) prosazovat se vlastní prací, 7) nelekat se otázek po smyslu existence, 8) nezatracovat určitý kulturní přepych.

Naše škola je křesťanská. Nemyslíme si proto, že by nejhlubším smyslem naší činnosti mohlo být osm různých umění / cílů / kompetencí, která by už neměla hlubší zdůvodnění, která by postrádala společný kmen, společný základ. A tak jako výchozí bod všech osmi umění a veškeré naší činnosti zdůrazňujeme v našem programu křesťanství a křesťanskou tradici. Z toho důvodu má také každé z osmi svobodných umění za patrona jednoho z našich světců.

Značkou naší školy, spjatou i s programem Osm svobodných umění, je obrázek uhánějícího spřežení. Spřežení symbolizuje celou školu a její pohyb vpřed. Koně pádící bok po boku stejným směrem vyjadřují nutnost spolupráce všech, kdo ke škole patří: učitelů, žáků, technického personálu, rodičů. Postava vozataje znázorňuje křesťanství, jímž je spřežení řízeno a sjednocováno. Antická stylizace kresby odkazuje úmyslně k době, kdy Kristus pobýval mezi lidmi.

Školní heslo "Vítr (Duch) vane, kam chce" je věta převzatá z Janova evangelia (3, 8) a skrývá v sobě podobnou informaci jako logo: nad veškerým naším usilováním stojí Bůh (Duch svatý).

Text ŠVP je členěn do dvou souborů: vlastní program (50 stran) a osnovy jednotlivých předmětů (294 stran).

Články k tématu Školní vzdělávací program (ŠVP)

V obvodním kole soutěže zvítězila a do krajského kola postoupila Natálie Bulejová ze VI. A. Blahopřejeme a držíme palce!

Une très belle excursion à Lyon avec nos professeurs (Mme Šagátová et Mme Cihlářová) et nos amis apprenant le français faite en septembre 2016.

Dne 9. února se sekunda A vydala pod velením paní profesorky Peterkové do Rudolfina.

Ve čtvrtek 17.11.2016 se výprava Arcibiskupského gymnázia v čele s Ivanou Hajičovou a Danielou Vejvodovou vydala na cestu do Izraele.

Do školního kola latinské olympiády se přihlásilo šestnáct studentů, jedenáct z kategorie A (kvarty a kvinty) a pět z kategorie B (sexty, septimy).

„Napište moderní pohádku na jednu stránku A4 písmem velikosti 12 a odevzdejte ji příští týden,“ řekl jednou pan učitel Dobrovolný.

Školní kolo soutěže v angličtině pro kategorii kvint, sext a septim proběhlo 20. ledna.

Od 14. 1. do 21. 1. jely obě sekundy na lyžařský výcvik. Jeli jsme na chatu Studenov.

V rámci školního projektu vznikla mapa s alternativními místy pro hodiny tělocviku.

Uprostřed práce na velkém školním projektu Pila přinášíme shrnutí z jednoho menšího, již dokončeného projektu. Studenti kvarty B se v něm zabývali osobností Jana Palacha. Přečtěte si jejich zdařilé úvahy a prohlédněte si fotografie z výtvarné části projektu.

Stránky