Školní vzdělávací program (ŠVP)

Osm svobodných umění

Ve školních vzdělávacích programech se školy zavazují k naplňování hlubších cílů, než je jen vyučování obvyklých předmětů. V jazyce školních programů se v této souvislosti mluví o kompetencích, resp. skupinách kompetencí, na AG používáme i staré osvědčené slovo umění (v analogii k sedmi svobodným uměním středověkého trivia a kvadrivia). Snaha o osvojování těchto umění prostupuje v ideálním případě osnovami všech předmětů. Přidává školní činnosti další rozměr a pomáhá propojovat práci v jednotlivých předmětech. Protkává osnovu vyučovaných předmětů stejně jako útek protkává osnovu na tkalcovském stavu. A vytváří tak pevnou a pestrou tkaninu školní činnosti, která je pro danou školu charakteristická a kterou se odlišuje jedna škola od druhé.

Stát předepisuje školám pro jejich školní programy šest takových umění / kompetencí, naše škola k nim přidává ještě další dvě, protože je považujeme za nezbytná. Pěstujeme tak u svých žáků: 1) umění učit se, 2) nebát se problémů, 3) domluvit se, 4) žít i pro druhé, 5) ctít svůj stát, 6) prosazovat se vlastní prací, 7) nelekat se otázek po smyslu existence, 8) nezatracovat určitý kulturní přepych.

Naše škola je křesťanská. Nemyslíme si proto, že by nejhlubším smyslem naší činnosti mohlo být osm různých umění / cílů / kompetencí, která by už neměla hlubší zdůvodnění, která by postrádala společný kmen, společný základ. A tak jako výchozí bod všech osmi umění a veškeré naší činnosti zdůrazňujeme v našem programu křesťanství a křesťanskou tradici. Z toho důvodu má také každé z osmi svobodných umění za patrona jednoho z našich světců.

Značkou naší školy, spjatou i s programem Osm svobodných umění, je obrázek uhánějícího spřežení. Spřežení symbolizuje celou školu a její pohyb vpřed. Koně pádící bok po boku stejným směrem vyjadřují nutnost spolupráce všech, kdo ke škole patří: učitelů, žáků, technického personálu, rodičů. Postava vozataje znázorňuje křesťanství, jímž je spřežení řízeno a sjednocováno. Antická stylizace kresby odkazuje úmyslně k době, kdy Kristus pobýval mezi lidmi.

Školní heslo "Vítr (Duch) vane, kam chce" je věta převzatá z Janova evangelia (3, 8) a skrývá v sobě podobnou informaci jako logo: nad veškerým naším usilováním stojí Bůh (Duch svatý).

Text ŠVP je členěn do dvou souborů: vlastní program (46 stran) a osnovy jednotlivých předmětů (430 stran).

Články k tématu Školní vzdělávací program (ŠVP)

Zveme všechny na speciální díl chemického kroužku, totiž geochemický kroužek! V pátek 14.12. od 14:10-15:40 v učebně 008.

V pondělí 5. 11. naše třída 2.B navštívila Podolskou vodárnu.

26. 10. v pátek jsme se s paní profesorkou Chlebounovou vydali do muzea vodárenství. Hned u vstupu se nás ujal průvodce, který nás provázel celým muzeem...

Ve středu 14.11. se výtvarná část kvinty C společně s paní profesorkou Peterkovou vydala do paláce Hybernská na již 7. ročník unikátní výstavy POKOJE, která se vyznačuje relativně novým uměním SITE – SPECIFIC.

https://cdn.pixabay.com/photo/2017/12/02/03/49/buddha-image-2992174_960_720.jpg

Na samém začátku letošního listopadu se všechny kvinty zúčastnily každoročně navštěvovaného vzdělávacího programu v kině Světozor. Tentokrát nám byl představen jeden ze států jihovýchodní Asie, Barma.

Vyrazili jsme ráno dne 8.listopadu z autobusové zastávky na Knížecí a již po pouhých třech a půl hodinách jízdy jsme byli v Krumlově.

Výstava s názvem Pohled ženy v Egon Schiele Art Centrum, byla skvělým důvodem proč se neúčastnit celého dlouhého čtvrtečního vyučování.

V rámci EVV jsme se věnovali dadaismu a projektu s pracovním názvem „dada židle“.

Možná jsme se o kobercích dozvěděli víc, než bychom nutně chtěli vědět, ale exkurze měla splnit trochu jiný účel.

V úterý 23. 10. se žáci O. Adámek a D. Ranš (oba 8.B) zúčastnili projektu "Rozhoduj o Evropě", který simuluje jednání Rady EU a Evropského parlamentu.

Stránky