Školní vzdělávací program (ŠVP)

Osm svobodných umění

Ve školních vzdělávacích programech se školy zavazují k naplňování hlubších cílů, než je jen vyučování obvyklých předmětů. V jazyce školních programů se v této souvislosti mluví o kompetencích, resp. skupinách kompetencí, na AG používáme i staré osvědčené slovo umění (v analogii k sedmi svobodným uměním středověkého trivia a kvadrivia). Snaha o osvojování těchto umění prostupuje v ideálním případě osnovami všech předmětů. Přidává školní činnosti další rozměr a pomáhá propojovat práci v jednotlivých předmětech. Protkává osnovu vyučovaných předmětů stejně jako útek protkává osnovu na tkalcovském stavu. A vytváří tak pevnou a pestrou tkaninu školní činnosti, která je pro danou školu charakteristická a kterou se odlišuje jedna škola od druhé.

Stát předepisuje školám pro jejich školní programy šest takových umění / kompetencí, naše škola k nim přidává ještě další dvě, protože je považujeme za nezbytná. Pěstujeme tak u svých žáků: 1) umění učit se, 2) nebát se problémů, 3) domluvit se, 4) žít i pro druhé, 5) ctít svůj stát, 6) prosazovat se vlastní prací, 7) nelekat se otázek po smyslu existence, 8) nezatracovat určitý kulturní přepych.

Naše škola je křesťanská. Nemyslíme si proto, že by nejhlubším smyslem naší činnosti mohlo být osm různých umění / cílů / kompetencí, která by už neměla hlubší zdůvodnění, která by postrádala společný kmen, společný základ. A tak jako výchozí bod všech osmi umění a veškeré naší činnosti zdůrazňujeme v našem programu křesťanství a křesťanskou tradici. Z toho důvodu má také každé z osmi svobodných umění za patrona jednoho z našich světců.

Značkou naší školy, spjatou i s programem Osm svobodných umění, je obrázek uhánějícího spřežení. Spřežení symbolizuje celou školu a její pohyb vpřed. Koně pádící bok po boku stejným směrem vyjadřují nutnost spolupráce všech, kdo ke škole patří: učitelů, žáků, technického personálu, rodičů. Postava vozataje znázorňuje křesťanství, jímž je spřežení řízeno a sjednocováno. Antická stylizace kresby odkazuje úmyslně k době, kdy Kristus pobýval mezi lidmi.

Školní heslo "Vítr (Duch) vane, kam chce" je věta převzatá z Janova evangelia (3, 8) a skrývá v sobě podobnou informaci jako logo: nad veškerým naším usilováním stojí Bůh (Duch svatý).

Text ŠVP je členěn do dvou souborů: vlastní program (46 stran) a osnovy jednotlivých předmětů (430 stran).

Články k tématu Školní vzdělávací program (ŠVP)

Obrázek k článku Nahý v trní

Na poslední chvíli výtvarná část 5. A absolvovala nádherný výtvarný workshop k výstavě Mikuláše Medka ve Valdštejnské jízdárně.

Obrázek k článku Seznam četby k maturitě 2021

Seznam četby k maturitě z českého jazyka a literatury.

Obrázek k článku Zrcadlo, řekni mi…

Že fyzika nemůže být krásná? A že fyzika a výtvarná výchova spolu vůbec nesouvisí? Ale kdepak!

Obrázek k článku Bože, kdo je člověk, že na něj pamatuješ?

Název soutěže pro děti, seniory i dospělé, lidi v karanténě i mimo ni.

Obrázek k článku Praktická zkouška z hudební výchovy

V pondělí 25. 5. proběhly v aule školy přehrávky maturantů z hudební výchovy.

Obrázek k článku Oživení výuky na dálku živými obrazy

V době distančního studia studenti zapojili fantazii a svůj um a využili je v parafrázích věhlasných malířských děl.

Obrázek k článku Projekt 5.B „S muzikou okolo světa“

Skupinová aranžérská a skladatelská tvorba studentů na vybrané hudební téma v distančním vyučování hudební výchovy.

Obrázek k článku Hudební projekt 6.C „Okolo Evropy“

Samostatná aranžérská a skladatelská tvorba studentů na vybrané hudební téma v distančním vyučování hudební výchovy.

Obrázek k článku Zkoušky na DSD I

Písemná část se koná v úterý 26.5., ústní zkoušky 8. - 11. 6. 2020. Harmonogram písemné zkoušky přikládáme, pro ústní zkoušky bude zveřejněn v dohledné době.

Obrázek k článku Beseda s Lukášem Krpálkem

V době boje s virem vám nabízíme malé zpestření. Během 14 dnů plánujeme online besedu s mistrem světa v judu Lukášem Krpálkem.

Stránky