D

„Historie je učitelkou života“. (Marcus Tullius Cicero)

„Ten kdo zapomene na svoji minulost, je odsouzen k tomu, aby si ji znovu prožil.“ (George Santayana)

Výukou historie na Arcibiskupském gymnáziu chceme studentům poskytnout solidní faktografický a pokud možno co nejobjektivnější přehled o společenském a kulturním vývoji, a to v jeho nejširších souvislostech, s cílem pochopit minulost a čerpat z ní podněty pro současnost a budoucnost. Výuka by dále měla umožňovat poznání kořenů evropské civilizace, vybudované na odkazu antiky a křesťanství, vychovávat studenty k úctě a respektu vůči těm hodnotám, jejichž obecnou a nadčasovou platnost minulá staletí prokázala.

Cíle výuky: 

Student Arcibiskupského gymnázia by měl získat celkový přehled o historickém vývoji od počátku lidských dějin po současnost. Vzhledem ke skutečnosti, že lidské dějiny představují logický sled příčin a následků, měla by analýza jednotlivých politicko – historických fenoménů přispívat nejen k širšímu rozhledu politickému, nýbrž i rozvoji samostatného logického myšlení. Při výuce kulturních dějin by mělo být poukázáno na ty jevy, které vedly ke zrodu specifických rysů mentality příznačné pro tu kterou epochu, jakož i na projevy této mentality v jednotlivých oblastech výtvarného umění, v hudbě, literatuře apod., aby tak studenti pochopili nejširší souvislosti a samu podstatu rozličných kulturních proudů. Studium minulosti by tedy mělo přispět k lepší orientaci v politických, národnostních, náboženských a dalších rozličných problémech současného světa, k pochopení jejich historických kořenů a dějinných souvislostí. Cílem výchovně – vzdělávacího procesu v předmětu dějepis je rovněž (v souvislosti se ŠVP) vybavit žáka klíčovými kompetencemi, a tím ho připravit k celoživotnímu učení, profesnímu, občanskému i osobnímu uplatnění.

Studenti by dále měli být cílevědomě vedeni k tomu, aby dokázali samostatně zpracovat jakékoli odborné téma, což vyžaduje předběžnou znalost studijního využití encyklopedických slovníků, bibliografií, odborné literatury, archivních materiálů, nepsaných pramenů, ale i schopnost praktické aplikace alespoň základních metod a postupů historikovy práce.

Hodinová dotace: 

Výuka historie na Arcibiskupském gymnáziu probíhá od primy do septimy, a to s dotací dvou vyučovacích hodin týdně. V návaznosti na povinnou výuku je v rámci volitelného semináře možné dále prohlubovat učivo a připravovat se k maturitní zkoušce, případně i přijímacím zkouškám na vysokou školu.

Co učíme: 

Studijní program nabízí výuku dějin od pravěku po současnost. Zaměřuje se na klíčové události z obecných, národních a regionálních (pražských) dějin, jakož i na základní témata hospodářsko-sociálních a kulturních dějin.

Jak učíme: 

Kromě klasického frontálního vyučování je vyžadováno aktivní zapojení studentů do výuky. Studenti pracují s učebnicemi, odbornou literaturou, historickými mapami, vyhledávají informace na internetu a jsou vedeni k jejich kritickému hodnocení. Zároveň zpracovávají referáty, multimediální prezentace, projekty (Příběhy bezpráví aj.). V rámci výuky pořádá škola rovněž exkurze. Zájemci z řad studentů se každý rok účastní dějepisných olympiád.

Učebnice a další materiály: 

Prima: Válková, V.: Dějepis 6 pro základní školy – pravěk a starověk. Praha 2012.

Válková, V.: Dějepis 7 pro základní školy – středověk a raný novověk. Praha 2009.

Sekunda: Válková, V.: Dějepis 7 pro základní školy – středověk a raný novověk. Praha 2009.

Válková, V.: Dějepis 8 pro základní školy – novověk. Praha 2008.

Tercie: Válková, V.: Dějepis 8 pro základní školy – novověk. Praha 2008.

Válková,V.: Dějepis 9 pro základní školy – nejnovější dějiny. Praha 2012.

Kvarta: Popelka, M. – Válková, V.: Dějepis pro gymnázia střední školy 1. Pravěk a starověk. Praha 2001.

Kvinta: Čornej, P. – Čornejová, I. – Parkan, F.: Dějepis pro gymnázia střední školy 2. Středověk a raný novověk. Praha 2001.

Sexta: Čornej, P. – Čornejová, I. – Parkan, F.: Dějepis pro gymnázia střední školy 2. Středověk a raný novověk. Praha 2001.

Hlavačka, M.: Dějepis pro gymnázia střední školy 3. Novověk. Praha 2001.

Septima: Hlavačka, M.: Dějepis pro gymnázia střední školy 3. Novověk. Praha 2001.

Kuklík, J. – Kuklík, J.: Dějepis pro gymnázia střední školy 4. Nejnovější dějiny. Praha 2002.

Učitelé E-mail Konzultace
Hana Almerová almerova@arcig.cz
Pavel Beneš benes@arcig.cz
Jana Ginzelová ginzelova@arcig.cz
Jakub Hajíček hajicek@arcig.cz
Tomáš Pešek pesek@arcig.cz
Jan Váňa vana@arcig.cz

Články k tématu D

Uprostřed práce na velkém školním projektu Pila přinášíme shrnutí z jednoho menšího, již dokončeného projektu. Studenti kvarty B se v něm zabývali osobností Jana Palacha. Přečtěte si jejich zdařilé úvahy a prohlédněte si fotografie z výtvarné části projektu.

Příběhy bezpráví 2016 – hostem na AG byl PhDr. Jaroslav Šedivý, Csc.

Ve středu 9.3.2016 jsme my, 4.A s paní prof. Ginzelovou vyrazili do skautského institutu na Staroměstském náměstí. Čekal nás tam dějepisný workshop, zaměřený na téma kolektivizace v období komunismu...

12. listopadu 2015 měli studenti vzácnou příležitost k osobnímu setkání s přímým pamětníkem holocaustu.

Dne 20. ledna 2015 tři udatní rekové našeho gymnázia nebojácně hájili barvy své alma mater v obvodním kole dějepisné olympiády.

(Příběhy bezpráví, Mene tekel, setkání s pamětníky, historické reflexe)

V letošním školním roce jsme se opět dotkli alespoň v některých hodinách témat historie 20. století - často témat citlivých, společensky výbušných, někdy s nádechem dobrodružství, plných krizových situací, se kterými se jako společnost i jednotlivci jen velmi těžko a pomalu vyrovnáváme. Ohrožují nás pocity deprese, odcizení, jsme svědky současné deziluze a máme co dělat, abychom těmto silným náladám nepodléhali.

Život
Miloš Šuchma se narodil v roce 1940 v Praze. Pro studenty AG byla zajímavá skutečnost, že tehdy bydlel se svými rodiči ve Francouzské ulici č. 8 a navštěvoval v nynější budově AG třetí třídu základní školy ve školním roce 1948-49 (kdy ještě vyučovaly řádové sestry), v roce 1949 pak pokračoval ve stejné budově na necírkevní škole.

PhDr. Olga Bezděková se narodila v roce 1946. Je autorkou řady článků a recenzí. Vystudovala filosofickou fakultu UK, obor knihovnictví, literatura a dětská literatura. Pracovala jako bibliografka v Národní knihovně. V letech 2008-2009 byla dokumentaristkou v Ústavu pro studium totalitních režimů. Je spoluautorkou samizdatové publikace Píseň úplňku, vydané v r. 1986 ve snaze o rehabilitaci spisovatele Jaroslava Foglara. 

26. února 2013 v Biografu Konvikt-Ponrepo se studenti sext zúčastnili diskusního kulatého stolu na téma Umění v nesvobodě. Svědomí umělce.

V pondělí 28. ledna proběhlo v budově ZŠ Sázavská okresní kolo dějepisné olympiády.

Stránky