CH

Veškerý život na Zemi je spojen s chemickými změnami.  Neuvážené využívání nebo dokonce zneužívání chemie však může mít neblahé následky - porušování přírodní rovnováhy, ohrožení zdraví i života lidí. Aby chemie sloužila, je nutné ji poznávat, porozumět jejím zákonitostem a takto získané poznatky účelně a rozumně využívat.

Cíle výuky: 

Absolvent by neměl mít nesouvislé encyklopedické znalosti.  Měl by umět klást odborné dotazy a tímto způsobem si rozšiřovat obzor v daném oboru i v oborech příbuzných.

Hodinová dotace: 

Chemie je vyučována dvě hodiny týdně od sekundy do septimy včetně. V septimě a oktávě mohou studenti volit  Seminář z chemie, opět dvě hodiny týdně.

Co učíme: 

Sekunda

- fyzikální a chemický děj

- látka - těleso

- látka - směs

- částicové složení  látek

- kovy, nekovy, polokovy

- vodík, kyslík

- základy českého chemického názvosloví



Tercie

- dvouprvkové sloučeniny

- chemické rovnice, výpočty z nich

- kyseliny a zásady

- soli



Kvarta

- oxidace a redukce

- teplo a chemické reakce

- zdroje energie, paliva

- základy organické chemie

- uhlovodíky

- deriváty uhlovodíků

- přírodní a syntetické makromolekulární látky

- chemie a společnost



Kvinta

-´úvod do anorganické chemie

- stavba atomu (jádro, el.obal)

- chemická vazba, její druhy

- voda a vodné roztoky

- kincentrave, výpočty

- periodický zákon, systematická anorganická chemie

(vlastnosti prvků a jejich sloučenin v souvislostech s umístěním v periodické tabulce)



Sexta

- obecná chemie - zákonitosti přeměn látek

- termochemie

- kinetika chemických reakcí

- organická chemie, pokročilá návaznost na výuku v kvartě

- mechanismy organických reakcí

- uhlovodíky

- deriváty uhlovodíků, halogenderiváty, dusíkaté deriváty a kyslíkaté deriváty



Septima

- synthetické makromolekulární látky

- heterocyklické sloučeniny

- chemie přírodních makromolekulárních látek (tuky, bílkoviny, sacharidy, bukleové kyseliny)

- úvod do biochemie

- enzymy

- metabolismus živin



Ve všech ročnících v návaznosti na vhodnou látku demonstrační pokusy a laboratorní cvičení.

Jak učíme: 

Ve všech ročnících začíná každá vyučovací hodina klasifikovaným opakováním obsahu předešlé hodiny. Každý žák je během pololetí alespoň jednou ústně zkoušen z většího rozsahu probrané látky. Závěrem každé kapitoly v učebnici je psána písemná práce.

Učebnice a další materiály: 

V současnosti jsou používány pro nižší gymnázium učebnice Základy chemie 1 a 2 (Beneš, Pumpr, Banýr, nakl.Fortuna),         

pro vyšší gymnázium Chemie I pro gymnázia (obexná a anorganická)

Chemie II pro gymnázia (organická a biochemie). Obě učebnice nakl. SPN a.s.

Učitelé E-mail Konzultace
Irena Chlebounová chlebounova@arcig.cz Po předchozí domluvě. Lze např. v pondělí 14:00 - 15:00 a 17:10 - 17:50 hod.
Kateřina Landová landova@arcig.cz Pátek 10:15-11:00 a dále dle dohody
Eliška Provazníková provaznikova@arcig.cz Středa 7. vyučující hodina nebo po předchozí domluvě v jiný termín

Články k tématu CH

S kroužkem Čarodějův učeň jsme se vydali 5. 10. 2018 na Noc vědců do Dejvického Kampusu, na VŠCHT.

Sledování aktuální hodnoty pH

Se začátkem maturitního týdne se sexty vydaly pod vedením paní profesorky Chlebounové na chemické pokusy na Katedru didaktiky chemie Přírodovědecké fakulty UK.

Zveme všechny zájemce na přednášky chemického semináře o Profesoru Heyrovském a polarografii a o sacharidech.