VV

Estetická výtvarná výchova (EVV) vede žáka k tomu,aby poznal kulturní svět člověka, skrze dějiny výtvarného umění. Učí žáky vnímat umění jako prostředek poznávání a komunikace. Vede každého jednotlivce jako svobodného jedince, který je schopen uplatnit sebe samotného v procesu tvorby.(ŠVP)

Důležitou součástí lidské osobnosti je kreativita. Ta estetická má silnou pozici v historii umění a stále nás něčím překvapuje a obohacuje. Věnujeme se proto dějinám umění. Zkoumáme metody, směry, individuality umělců i současné konceptuální tendence. Kreativně zkoušíme a poznáváme nové techniky při praktických úkolech. Věnujeme se malbě, grafice či keramice a nezapomínáme chodit na výstavy.

Cíle výuky: 

Cílem předmětu je seznámit žáky se základními kulturně historickými pojmy a obdobími v dějinách výtvarné kultury. Na základě teoretických poznatků vede ke snaze poznat kulturní hodnoty minulosti. Otevírá však i cestu pozitivnímu chápání sdělných hodnot výtvarného umění v současnosti. Předmět dokáže navazovat na souvislosti dějepisné, náboženské, literární či společenské. Studenti získávají všeobecný přehled z dějin umění a mohou kultivovaně vnímat širokou oblast lidské estetické kultury. Předmět výtvarná výchova si bere za úkol poskytovat syntézu rozumovou, ale i citovou. Není založena jen na kulturněhistorickém přehledu, ale snaží se na základě vlastní tvorby a prožitku s ní spojeném zaujímat a rozvíjet i stránku smyslovou. Studenti si vyzkouší  i vlastní kreativitu v praktických úkolech, kde naopak získávají zručnost při manipulaci s různými nástroji či výtvarnou zkušenost. Prohloubení prožitku z vnímání vlastního výtvarného obrazového vyjadřování vede ke způsobu seberealizace. Takto je možné rozvíjet všestranně jednotlivce, který je schopen výtvarně vidět a myslet v kulturně historických souvislostech.

Hodinová dotace: 

1. ročník - 2.hodiny týdně,
3. - 4. ročník - 2 hodiny za 14. dní
5.,6. ročník - 2 hodiny týdně - na vyšším gymnáziu jde o volitelný předmět, volí se mezi HV a VV.
7.,8. ročníku je možné navštěvovat volitelný seminář z VV - 2 hodiny týdně
Z předmětu je možné skládat volitelnou profilovou maturitní zkoušku. A to formou praktické výtvarné práce, její obhajobou a ústním zkoušením z dějin umění.

Co učíme: 

Látka je rozdělená podle jednotlivých epoch do ročníků.

  • Prima: pravěk, starověk, antický svět
  • Sekunda: křesťanský svět - raně křesťanské umění, románské a gotické umění, renesanční vidění světa – renesance italská, zaalpská a manýrismus
  • Tercie: barokní svět a rokoková okázalost, klasicismus
  • Kvarta: umění 19. století – romantismus a historismus, realismus i pseudohistorické styly architektury, impresionisté i postimpresionisté
  • Kvinta: secese a symbolismus, moderní avantgardní směry  v 1. polovině 20. století.
  • Sexta: moderní směry a tendence ve 20. století. Informel  i  konceptuální umění, umění performance a happeningu, současné trendy a design.
Jak učíme: 

Během období studia studenti kreslí studijní kresby, zkouší malbu temperou, akrylovými barvami i olejem. Mají možnost věnovat se  grafice- zkouší techniku tisku z hloubky či z výšky. Vznikají tedy suché jehly, linorytové tisky i barevné soutisky i vtlačené slepotisky.  Mají možnost vytvářet trojrozměrné objekty z  keramické hlíny. Škola má vlastní keramickou dílnu, ve které je i pec na keramiku.

Výtvarné úkoly vždy nějak korespondují s teoretickými poznatky z dějin kultury.

Dějiny umění probíhají formou samostatných prezentací studentů, přednášek vyučujícího či pomocí komentovaných prohlídek na výstavách v Národní galerii. Návštěvy aktuálních výstav jsou samozřejmou náplní hodin výtvarné výchovy.

Pravidelně v šestém ročníku probíhá červnový výtvarný estetický kurz, kde mohou studenti malovat a kreslit v plenéru a zdokonalují se tak i při studiu perspektivy.

Také se nám podařilo ve spolupráci s předmětem AJ navštívit evropské galerie a vidět originální díla impresionistů a rakouské secese ve Vídni či zhlédnout moderní bienále současného umění v italských Benátkách. Těšíme se na další možné cesty.

Učebnice a další materiály: 
  • Alois Bauer: Dějiny výtvarného umění,
  • V. Prokop: Kapitoly z dějin výtvarného umění
  • Doporučená literatura:
  • J. Pijoan: Dějiny umění I.- XII.díl, Odeon
  • E. Gombrich: Příběh umění
  • U.Ecco: Dějiny krásy, Dějiny ošklivosti
  • W. Beckettová: Toulky světem malířství umění
  • Igor Zhoř: Proměny soudobého výtvarného uměn
  • Jindřich Chalupecký: Na hranici umění a další
Učitelé E-mail Konzultace
Andrea Angelová angelova@arcig.cz kdykoli po dohodě
Simona Pišlová pislova@arcig.cz dle dohody kdykoli, například čtvrtek 10:15 - 11:00
Martina Peterková peterkova@arcig.cz Čtvrtek od 13.50 do 14.40, jinak dle dohody

Články k tématu VV

Extrémně výtvarně nadaná skupina 6.B pod vedením misis Peterkové netradičně zpracovala legendární povídku česko-německého autora, Franze Kafky.

Aneb site specific art v podání 5.B.

V krásném a uvolněném předvánočním čase vyrazili výtvarníci ze sexty B v doprovodu paní profesorky Peterkové na Kampu.

Všichni jsou srdečně zváni na výtvarnou výstavu biblických příběhů, které velmi originálně a nápaditě ztvárnili naši studenti.

2.A v Domě U Kamenného zvonu na výstavě současného umělce J. Róny.

“Jak se vidím já a jak mě vidí ostatní.” To bylo téma, se kterým studentka Pedagogické fakulty UK Praha, BcA. Zuzana Tomková, absolvovala na našem gymnáziu oborovou praxi.

Výstava Pokoje představila práci studentů uměleckých vysokých škol v netradičních prostorách neobývané budovy v Hybernské ulici.

… zábava, poučení, polystyren ve vlasech, velký zážitek...

Abstraktní linie inspirované dílem Zdeňka Sýkory

Dvě návštěvy skvělé výstavy Krištofa Kintery v Galerii Rudolfinum už absolvovaly třídy 5.B a 2.B. A další se na ni ještě chystají…

Stránky