VV

Estetická výtvarná výchova (EVV) vede žáka k tomu,aby poznal kulturní svět člověka, skrze dějiny výtvarného umění. Učí žáky vnímat umění jako prostředek poznávání a komunikace. Vede každého jednotlivce jako svobodného jedince, který je schopen uplatnit sebe samotného v procesu tvorby.(ŠVP)

Důležitou součástí lidské osobnosti je kreativita. Ta estetická má silnou pozici v historii umění a stále nás něčím překvapuje a obohacuje. Věnujeme se proto dějinám umění. Zkoumáme metody, směry, individuality umělců i současné konceptuální tendence. Kreativně zkoušíme a poznáváme nové techniky při praktických úkolech. Věnujeme se malbě, grafice či keramice a nezapomínáme chodit na výstavy.

Cíle výuky: 

Cílem předmětu je seznámit žáky se základními kulturně historickými pojmy a obdobími v dějinách výtvarné kultury. Na základě teoretických poznatků vede ke snaze poznat kulturní hodnoty minulosti. Otevírá však i cestu pozitivnímu chápání sdělných hodnot výtvarného umění v současnosti. Předmět dokáže navazovat na souvislosti dějepisné, náboženské, literární či společenské. Studenti získávají všeobecný přehled z dějin umění a mohou kultivovaně vnímat širokou oblast lidské estetické kultury. Předmět výtvarná výchova si bere za úkol poskytovat syntézu rozumovou, ale i citovou. Není založena jen na kulturněhistorickém přehledu, ale snaží se na základě vlastní tvorby a prožitku s ní spojeném zaujímat a rozvíjet i stránku smyslovou. Studenti si vyzkouší  i vlastní kreativitu v praktických úkolech, kde naopak získávají zručnost při manipulaci s různými nástroji či výtvarnou zkušenost. Prohloubení prožitku z vnímání vlastního výtvarného obrazového vyjadřování vede ke způsobu seberealizace. Takto je možné rozvíjet všestranně jednotlivce, který je schopen výtvarně vidět a myslet v kulturně historických souvislostech.

Hodinová dotace: 

1. ročník - 2.hodiny týdně,
3. - 4. ročník - 2 hodiny za 14. dní
5.,6. ročník - 2 hodiny týdně - na vyšším gymnáziu jde o volitelný předmět, volí se mezi HV a VV.
7.,8. ročníku je možné navštěvovat volitelný seminář z VV - 2 hodiny týdně
Z předmětu je možné skládat volitelnou profilovou maturitní zkoušku. A to formou praktické výtvarné práce, její obhajobou a ústním zkoušením z dějin umění.

Co učíme: 

Látka je rozdělená podle jednotlivých epoch do ročníků.

  • Prima: pravěk, starověk, antický svět
  • Sekunda: křesťanský svět - raně křesťanské umění, románské a gotické umění, renesanční vidění světa – renesance italská, zaalpská a manýrismus
  • Tercie: barokní svět a rokoková okázalost, klasicismus
  • Kvarta: umění 19. století – romantismus a historismus, realismus i pseudohistorické styly architektury, impresionisté i postimpresionisté
  • Kvinta: secese a symbolismus, moderní avantgardní směry  v 1. polovině 20. století.
  • Sexta: moderní směry a tendence ve 20. století. Informel  i  konceptuální umění, umění performance a happeningu, současné trendy a design.
Jak učíme: 

Během období studia studenti kreslí studijní kresby, zkouší malbu temperou, akrylovými barvami i olejem. Mají možnost věnovat se  grafice- zkouší techniku tisku z hloubky či z výšky. Vznikají tedy suché jehly, linorytové tisky i barevné soutisky i vtlačené slepotisky.  Mají možnost vytvářet trojrozměrné objekty z  keramické hlíny. Škola má vlastní keramickou dílnu, ve které je i pec na keramiku.

Výtvarné úkoly vždy nějak korespondují s teoretickými poznatky z dějin kultury.

Dějiny umění probíhají formou samostatných prezentací studentů, přednášek vyučujícího či pomocí komentovaných prohlídek na výstavách v Národní galerii. Návštěvy aktuálních výstav jsou samozřejmou náplní hodin výtvarné výchovy.

Pravidelně v šestém ročníku probíhá červnový výtvarný estetický kurz, kde mohou studenti malovat a kreslit v plenéru a zdokonalují se tak i při studiu perspektivy.

Také se nám podařilo ve spolupráci s předmětem AJ navštívit evropské galerie a vidět originální díla impresionistů a rakouské secese ve Vídni či zhlédnout moderní bienále současného umění v italských Benátkách. Těšíme se na další možné cesty.

Učebnice a další materiály: 
  • Alois Bauer: Dějiny výtvarného umění,
  • V. Prokop: Kapitoly z dějin výtvarného umění
  • Doporučená literatura:
  • J. Pijoan: Dějiny umění I.- XII.díl, Odeon
  • E. Gombrich: Příběh umění
  • U.Ecco: Dějiny krásy, Dějiny ošklivosti
  • W. Beckettová: Toulky světem malířství umění
  • Igor Zhoř: Proměny soudobého výtvarného uměn
  • Jindřich Chalupecký: Na hranici umění a další
Učitelé E-mail Konzultace
Andrea Angelová angelova@arcig.cz kdykoli po dohodě
Simona Pišlová pislova@arcig.cz dle dohody kdykoli, například čtvrtek 10:15 - 11:00
Martina Peterková peterkova@arcig.cz Čtvrtek od 13.50 do 14.40, jinak dle dohody

Články k tématu VV

Výstava není zaměřena na jediné téma, alespoň nám se to nezdálo. Nabízí autorův pohled na svět, ale zároveň nechává prostor fantazii.

Ve čtvrtek 9. 3. k nám na školu zavítala ilustrátorka, animátorka a režisérka, Galina Miklínová, proslulá hlavně díky oblíbené trilogii Lichožrouti.

Jednoho úterního dopoledne nebo chcete­‑li 7. března, se naše skupina výtvarky z 5. A vydala s paní profesorkou Peterkovou na výstavu, pojmenovanou Příliš mnoho zubů (České a slovenské umění 60. let).

Dne 9. února se sekunda A vydala pod velením paní profesorky Peterkové do Rudolfina.

Uprostřed práce na velkém školním projektu Pila přinášíme shrnutí z jednoho menšího, již dokončeného projektu. Studenti kvarty B se v něm zabývali osobností Jana Palacha. Přečtěte si jejich zdařilé úvahy a prohlédněte si fotografie z výtvarné části projektu.

V druhé půlce listopadu a na začátku prosince jsme se v hodinách estetické výtvarné výchovy věnovali tvorbě plakátů.

V polovině listopadu jsme se ve výtvarné výchově začali zabývat starým Egyptem. Seznámili jsme se se staroegyptskou architekturou, perspektivou a hlavně s egyptskými bohy.

V úterý 15. listopadu jsme v rámci výuky výtvarné výchovy navštívily výstavu POKOJE na Malé Straně.

Ve čtvrtek 20. října jsme se po prvních dvou hodinách vytratili ze školy a spolu s osvědčeným profesorským týmem Peterková­‑Dobrovolný vyrazili na výstavu do Galerie Rudolfinum.

Na konci loňského školního roku a na počátku toho letošního jsme se ve výtvarné výchově věnovali tématu stylizovaného portrétu.

Stránky