ČJL

CJL zaujímá stěžejní postavení ve výchovně-vzdělávacím procesu. Dobrá úroveň jazykové kultury patří k podstatným znakům absolventa. Jazykové vzdělávání vybavuje žáka takovými znalostmi a dovednostmi, které mu umožňují správně vnímat různá jazyková sdělení, rozumět jim, vhodně se vyjadřovat a účinně se uplatňovat i prosazovat.

Cíle výuky: 

Předmět CJL má komplexní charakter, v průběhu výuky se v něm prolínají tři složky:

  • jazyková výchova,
  • komunikační a slohová výchova,
  • literární výchova/literatura.

Usilujeme o to, aby absolvent svůj mateřský jazyk dobře ovládal v mluvené i psané podobě, včetně literárních, historických a kulturních souvislostí, které mu také pomáhají poznat a pochopit společensko-kulturní vývoj a společenskou situaci.

Hodinová dotace: 

Hodinová dotace CJL se liší podle ročníků a v ročnících se mění vzájemný poměr složek předmětu. V rámci celkové hodinové dotace v ročníku se doporučuje rozdělení:

v primě z celkových 5 hodin:
jazyková výchova 3 (z toho 1 půlená), komunikační a slohová výchova 1, literatura 1;

v sekundě a tercii z celkových 4 hodin:
jazyková výchova 2 (z toho 1 půlená), komunikační a slohová výchova 1, literatura 1;

v kvartě z celkových 3 hodin:
jazyková výchova + komunikační a slohová výchova 1 (výuka probíhá v blocích), literatura 2 (z toho 1 půlená);

v kvintě, sextě a septimě z celkových 4 hodin:
literatura 2 (z toho 1 půlená), jazyková výchova 1, komunikační a slohová výchova 1 půlená;

v oktávě z celkových 4 hodin:
literatura 2 (z toho 1 půlená), jazyková výchova + komunikační a slohová výchova 1 (výuka probíhá v blocích), opakování a příprava k maturitě 1 hodina.

Co učíme: 

Na nižším gymnáziu se klade důraz na zdokonalení se v písemném projevu, zvláště v nižších třídách, a zvládnutí gramatiky, potřebné k sestavování vlastních textů.

Na vyšším gymnáziu se zdůrazňuje práce s textem a
četbou, schopnost interpretace a zařazení díla do kontextu dobového, uměleckého i autorského, důstojná prezentace, schopnost tvořit vlastní texty.

Jak učíme: 

K aktivitám předmětu patří soutěže, projekty, besedy, návštěvy knihoven, divadelních představení, památek a jiné kulturní akce.

Učebnice a další materiály: 

Vzhledem k tomu, že trh se proměňuje, musíme proměňovat podle něj i své materiály. Zhruba ale používáme tyto nebo analogické tituly:

Nižší gymnázium

Jazyk, komunikační a slohová výchova
Styblík, V. – Čechová, M. – Hauser, P. – Hošnová, E.:
Český jazyk pro 6.(-9.) ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií, SPN.
Melichar, J. – Styblík, V.:
Český jazyk, Fortuna.

Literatura
Měchurová, A. – Žáček, J. – Hanzová, M.:
Čítanka pro 6.(-9.) ročník základní školy a primu
víceletého gymnázia, Fragment.

Vyšší gymnázium

Jazyk, komunikační a slohová výchova
Kostečka, J.:
Český jazyk pro 1.(-4.) ročník gymnázií, SPN.
Měchurová, A.:
Jak dobře mluvit a úspěšně jednat, VŠ J. A. Komenského Praha.

Literatura
Martinková, V.: Teorie literatury, Trizonia Praha.
Horáková, M.: Literatura l(-lV), výbor textů, interpretace, literární teorie, Scientia Praha.
Horáková, M. – Kysučan, L.: Literatura l(-lV), výklad, interpretace, literární teorie, Scientia Praha.

Učitelé E-mail Konzultace
Otakar Hybner hybner@arcig.cz Konzultace podle společné domluvy.
Jan Linka linka@arcig.cz podle dohody a možností rozvrhu, nikoli však ve středu
Markéta Ochodková ochodkova@arcig.cz čtvrtek 12:05-13:45, nebo dle domluvy
Martina Peterková peterkova@arcig.cz čtvrtek 12.30 - 14.00
Marie Roháčková rohackova@arcig.cz dle dohody

Články k tématu ČJL

Obrázek k článku 2.B na Rozcvičce s AI

Výstava READ s umělou inteligencí přinesla mnoho inspirace. 2.B se nejen osvěžila u zajímavých exponátů, ale také se naučila zadávat AI správné „promty“.

Obrázek k článku 7.B na vlnách Českého rozhlasu

V pátek 16. února jsme se s paní profesorkou Ochodkovou vydali do budovy Českého rozhlasu odhalit taje rádiového vysílání, seznámit se s prací novinářů a techniků, dozvědět se více o historii českého rozhlasového vysílání a zároveň si na vlastní kůži vyzkoušet, jak to v rádiu vlastně funguje.

Obrázek k článku Ve 4. A je lidskost jako...

Jeden prostě neví. Domlouváte si pro třídu (v tomto případě 4. A) několik měsíců předem dílnu s Evou Lustigovou o humanistickém odkazu jejího otce Arnošta Lustiga...

Obrázek k článku Hodina českého jazyka se spisovatelem

Středa 11. 10. se mohla hodně žákům i profesorům zdát jako normální den, ale pro 2.B to normální den nebyl - přišel nás navštívit známý spisovatel Petr Stančík.

Obrázek k článku Česká lingvistická olympiáda

I letos máte možnost zapojit se do školního kola České lingvistické olympiády, které proběhne na půdě AG dne 22. listopadu 2023 od 14:15. Abyste byli v olympiádě úspěšní, nemusíte být lingvisté, k úspěchu vám pomůže logické myšlení a kreativita.

Obrázek k článku Seznam četby k maturitě 2024

Seznam četby k maturitě z českého jazyka a literatury.

Obrázek k článku Plyšoví gangsteři a 1. A v Divadle v Dlouhé

1.A navštívila neobyčejné představení, které klade mnoho otázek a kde místo lidí vystupují plyšáci.

Obrázek k článku Lidožrouti na ostrově Finisteria

Vážení rodiče a ostatní, zveme vás na představení, které se bude konat 29. 5. 2023 v 16:00.

Obrázek k článku 1.B na festivalu divadel 13+

Na nevšední zážitek v Divadle v Dlouhé jen tak nezapomeneme.

Obrázek k článku 1. B v Muzeu Karla Zemana

Aneb předvánoční den – proužků není nikdy dost!

Stránky