Český jazyk a literatura
mateřský jazyk jako nástroj myšlení i kultury
Mateřský jazyk je víc než jen prostředek dorozumění – je základem naší identity, myšlení i schopnosti orientovat se ve světě. Český jazyk a literatura mají proto na naší škole stěžejní postavení. Věříme, že dobrá jazyková kultura je klíčovou součástí vzdělanosti a vyspělého projevu.
Cíle výuky
Jak učíme
- Soutěže, besedy, tvůrčí projekty a exkurze (knihovny, divadla, kulturní památky)
- Interpretace literárních textů, diskuse, tvorba vlastních prací
- Bloková výuka, půlené hodiny pro efektivní práci s menší skupinou
- Důraz na aktivní čtenářství a rétorické dovednosti
Hodinová dotace
Výuka češtiny probíhá v primě v pěti hodinách týdně, v kvartě ve třech hodinách týdně. V ostatních ročnících probíhá výuka každý týden ve čtyřech hodinách. Z toho je vždy alespoň jedna hodina týdně půlená, v kvintě, sextě a septimě jsou v týdnu půlené hodiny dvě.
Co učíme v jednotlivých ročnících
- Na nižším gymnáziu se klade důraz na zdokonalení písemného projevu a zvládnutí gramatiky potřebné k sestavování vlastních textů. Rozvíjíme čtenářské dovednosti a zavádíme první pojmy oblasti literární teorie.
- Na vyšším gymnáziu se zdůrazňuje práce četbou, zaměřujeme se na schopnost interpretace a zařazení díla do kontextu dobového, uměleckého i autorského, rozvíjíme mluvený projev a prezentační dovednosti.
Učebnice a materiály
Jazyková a komunikační a slohová výchova
Na nižším gymnáziu (prima–kvarta) řada učebnic nakladatelství Fraus (Zdena Krausová a kol.) nebo SPN (Eva Hošnová a kol.); na vyšším gymnáziu (kvinta–oktáva) řada učebnic nakladatelství SPN (Jiří Kostečka) nebo Didaktis. Jako doplněk máme pro studenty k dispozici kompendia Vlastimila Styblíka a Pravidla českého pravopisu.
Literární výchova
Na nižším gymnáziu (prima–kvarta) řada učebnic nakladatelství Fraus (Karel Šebesta) nebo SPN (Josef Soukal); na vyšším gymnáziu (kvinta–oktáva) řada učebnic nakladatelství Didaktis, Klett a Fragment.








