Školská rada

Školská rada je orgán, který umožňuje zákonným zástupcům nezletilých žáků, zletilým studentům, učitelům, zřizovateli školy a dalším zainteresovaným osobám podílet se na správě gymnázia. Je zřízena ředitelem školy v souladu se Školským zákonem (§ 167 a § 168 zákona č. 561/2004 Sb.).

Co dělá Školská rada?

  • Podává podněty a návrhy ke zlepšení fungování a rozvoje školy.
  • Schvaluje důležité dokumenty, jako je Školní vzdělávací program, výroční zpráva, školní řád nebo pravidla hodnocení studentů.
  • Projednává návrh rozpočtu školy a zprávy České školní inspekce.
  • Má přístup k informacím o škole a její dokumentaci.

Podrobnosti o fungování najdete v jednacím řádu.

Jak se zapojit?

Svojí činností může Školská rada výrazně ovlivnit kvalitu vzdělávacího procesu. Chcete vědět víc? Přečtěte si podrobnosti o činnosti Školské rady v jejím manuálu.

Manuál člena školské rady

Co je a co dělá ŠR?

  • Je to poradní a kontrolní orgán, který umožňuje zainteresovaným skupinám (rodičům, pedagogům, zletilým studentům atp.) podílet se na správě školy, není podřízený vedení školy ani zřizovateli.
  • Mezi její pravomoci patří zejména:
    • projednávat dokumenty (rozpočet školy, ŠVP atp.),
    • schvalovat dokumenty (školní řád, pravidla hodnocení atp.),
    • podávat podněty řediteli, zřizovateli či dalším orgánům školské správy a tím se podílet na zlepšení chodu školy (kompletní výčet pravomocí viz jednací řád).
  • Sbírá podněty od rodičů či studentů, k tomu má svou e-mailovou adresu: skolskarada@arcig.cz.
  • Komunikuje navenek o své činnosti.

Kdo a jak se může stát členem ŠR?

  • Každé tři roky probíhají řádné volby, kandidují dvě skupiny uchazečů: 1. zástupci pedagogických pracovníků; 2. zástupci zletilých studentů a zákonných zástupců nezletilých studentů.
  • Třetí skupinou jsou členové ŠR jmenovaní zřizovatelem.
  • Uchazeč o členství se buď sám přihlásí nebo může být někým nominován. Nominovaný kandidát následně dostane prostor pro svou prezentaci na webu školy.
  • K samotným volbám a délce mandátu podrobněji viz volební řád, resp. školský zákon.

Jaké má člen práva a povinnosti?

  • V rámci ŠR přistupovat k informacím o škole, zejména k dokumentaci školy,
  • studovat předkládané materiály,
  • účastnit se jednání a hlasovat,
  • pečovat o zvolenou oblast (viz dále) atd.

Funkce není finančně ohodnocena.

Organizace činnosti ŠR

Co nejdříve po volbách je nutné:

  • svolat ustavující schůzi ŠR v novém složení (svolává ředitel),
  • předat agendu a aktualizovat e-mailové adresy a přístupy; zde je nutná spolupráce dosluhujícího předsedy s novou ŠR.

První schůze

  • Na první schůzi je nutné:
    • zvolit předsedu a místopředsedu,
    • schválit jednací řád.
  • Na první schůzi je vhodné:
    • rozdělit si úlohy/kompetence ve ŠR (viz níže bod Agenda k rozdělení),
    • formulovat konkrétní cíle ŠR v následujícím volebním období (např. pomoc se sháněním financí na konkrétní účel atp.),
    • stanovit pravidla pro přístup ke společné e-mailové adrese a cloudovému úložišti ŠR.

Organizace následných schůzí

  • Schůze probíhají alespoň dvakrát ročně.
  • Svolává je předseda či alespoň třetina ostatních členů.
  • Na začátku schůze je zvolen zapisovatel, který ze schůze pořizuje zápis.
  • Zápis je třeba po jeho vyhotovení schválit, zveřejnit a archivovat ve sdíleném cloudovém úložišti ŠR.
  • Jednání je možné vést také online či prostřednictvím e-mailu (tzv. per rollam) – viz níže bod Komunikace ŠR.
  • Podrobněji viz jednací řád.

Agenda k rozdělení mezi členy ŠR:

  • reakce na podněty zaslané ŠR,
  • prezentace činnosti ŠR na třídních schůzkách,
  • příspěvky do newsletteru,
  • náplň webových stránek,
  • vyhotovení zprávy o činnosti,
  • archivace zápisů,
  • správa e-mailové komunikace (správa e-mailů a jejich archivace),
  • správa cloudového úložiště, nastavení sdílených složek a dokumentů – google disk ŠR (sdílené disky nejde sdílet s někým, kdo nemá Google účet),
  • aktualizace dokumentů ŠR na webu (Jednací řád, manuál ŠR…),
  • atp.

Komunikace ŠR

  • Nutnou součástí komunikace ŠR je (viz čl. 6 jednacího řádu):
    • 1x ročně zpráva o činnosti na web – viz jednací řád,
    • zveřejňování zápisů z jednání/zasedání,
    • zveřejňování přijatých usnesení.
  • Doporučenou součástí komunikace ŠR je:
    • prezentace činnosti ŠR během třídních schůzek,
    • představení ŠR rodičům nových studentů,
    • příspěvky do Newsletteru Arcibiskupského gymnázia.

Pokud mezi sebou členové ŠR oficiálně komunikují (hlasování, připomínky ke schvalovaným a projednávaným dokumentům, zkrátka cokoliv, co má být v zápise nebo archivováno), musí tato komunikace probíhat přes adresu skolskarada@arcig.cz.

Užitečné odkazy

Složení a kontakt

ŠRAG má 6 členů; třetinu jmenuje zřizovatel, třetinu volí zákonní zástupci nezletilých žáků a zletilí žáci AG a třetinu volí pedagogičtí pracovníci AG.

Školskou radu je možné oslovit na této adrese: skolskarada@arcig.cz nebo osobně prostřednictvím jejích členů.

Aktuální složení ŠR s mandátem od 1. 5. 2024 je následující:

  • Ing. Beatrix Sviezeny – za zletilé žáky a zákonné zástupce nezletilých žáků – předsedkyně školské rady
  • ThLic. Tomáš Biňovec – za zletilé žáky a zákonné zástupce nezletilých žáků
  • ThLic. Mgr. Pavel Koronthály, DiS. – za pedagogické pracovníky – místopředseda školské rady
  • PhDr. Jan Soukup – za pedagogické pracovníky
  • MgA. Irena Pohl Houkalová – jmenována zřizovatelem
  • P. Mgr. Jakub Berka – jmenován zřizovatelem

Volby do ŠR

Člen ŠR může být buď jmenován zřizovatelem nebo zvolen skupinou osob, za které do ŠR kandiduje, tedy zákonnými zástupci nezletilých studentů a zletilými studenty nebo pedagogickými pracovníky školy.

Kdo může kandidovat na člena ŠR?

Do ŠR může být zvolena osoba, která patří do jedné z následujících skupin:

  • zákonný zástupce nezletilého žáka
  • zletilý žák
  • pedagogický pracovník školy (tedy nejen učitelé, ale i psycholog, metodik prevence atp.)

Jak mohu kandidovat na člena ŠR nebo nominovat svého kandidáta?

Nominace je možná jedním z následujících způsobů:

  • zapsat sebe nebo jméno navrženého kandidáta do seznamu kandidátů v kanceláři školy nebo
  • poslat návrh poštou na adresu gymnázia nebo
  • poslat návrh elektronickou poštou na adresu gymnazium@arcig.cz

Navržený kandidát musí se svou kandidaturou vyjádřit souhlas.

Kandidáti, kteří budou souhlasit se svou kandidaturou, se krátce představí – pár řádků na školním webu/webu ŠR/nástěnce ve škole. Ideální je zejména osvětlit svou vazbu na školu, případně motivaci.

Volební řád

Průběh voleb do ŠR upravuje volební řád, který naleznete zde.

Jednací řád Školské rady při Arcibiskupském gymnáziu v Praze

Článek 1 – Úvodní ustanovení
  • Jednací řád Školské rady při Arcibiskupském gymnáziu (dále jen Školská rada nebo ŠR) upravuje jednání, způsob usnášení se, hlasování a informování o činnosti Školské rady.
Článek 2 – Postavení Školské rady
  • Školská rada je orgán školy umožňující zákonným zástupcům nezletilých žáků, zletilým žákům a studentům, pedagogickým pracovníkům školy, zřizovateli a dalším osobám podílet se na správě školy.
  • Je zřízena v souladu s ust. § 167 a násl. zák. č. 561/ 2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen školský zákon), a to rozhodnutím ředitele Arcibiskupského gymnázia (dále jen AG nebo školy) ze dne 11. 11. 2005.
Článek 3 – Pravomoci Školské rady
  • Školská rada vykonává své působnosti podle § 167 a § 168 školského zákona. Jedná se zejména o tyto činnosti:
  1. vyjadřuje se k návrhům školních vzdělávacích programů a k jejich následnému uskutečňování,
  2. schvaluje výroční zprávu o činnosti školy,
  3. schvaluje školní řád, případně stipendijní řád, a navrhuje jejich změny,
  4. schvaluje pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků,
  5. podílí se na zpracování koncepčních záměrů rozvoje školy,
  6. projednává návrh rozpočtu školy na další rok a navrhuje opatření ke zlepšení hospodaření,
  7. projednává inspekční zprávy České školní inspekce,
  8. podává podněty a oznámení řediteli školy, zřizovateli, orgánům vykonávajícím státní správu ve školství a dalším orgánům státní správy,
  9. podává návrh na vyhlášení konkurzu na ředitele školy.
  • Ředitel školy je povinen umožnit Školské radě přístup k informacím o škole, zejména k dokumentaci školy. Informace chráněné podle zvláštních právních předpisů poskytne ředitel školy Školské radě pouze za podmínek stanovených těmito zvláštními právními předpisy. Poskytování informací podle zákona o svobodném přístupu k informacím tím není dotčeno.
Článek 4 – Jednání Školské rady
  1. Školská rada se schází ke svým zasedáním podle potřeby, nejméně však dvakrát ročně. Termíny zasedání se stanoví s ohledem na kompetence Školské rady stanovené školským zákonem.
  2. První zasedání Školské rady svolává ředitel školy. Na prvním zasedání zvolí členové Školské rady jejího předsedu a místopředsedu, který předsedu zastupuje v době jeho nepřítomnosti, a schválí jednací řád (srov. čl. 5, odst. 2).
  3. Další zasedání Školské rady svolává její předseda nebo alespoň třetina jejích členů písemnou pozvánkou (e-mailem) obvykle 14 dnů před termínem konání. Společně s pozvánkou na zasedání je členům ŠR zaslán návrh programu a návrhy dokumentů, které mají být na zasedání projednány, případně jsou předkládány ke schválení. Jsou-li předkládané dokumenty uloženy ve sdíleném úložišti, zajistí k nim předseda přístup všem členům Školské rady.
  4. Stanoví-li tak pozvánka, zasedání může proběhnout online. V takovém případě jedná Školská rada prostřednictvím dálkového přístupu, při kterém musí mít všichni účastníci zasedání zapnutou kameru.
  5. Jednání ŠR může také probíhat per rollam. V takovém případě jedná ŠR prostřednictvím e-mailu, předseda jednání koordinuje a stanovuje termíny tak, aby měli členové ŠR dostatek času na prostudování předložených dokumentů.
  6. Ředitel školy má právo požádat předsedu ŠR v odůvodněných případech o svolání jejího mimořádného zasedání. Na základě této žádosti je mimořádné zasedání Školské rady svoláno do 15 dnů.
  7. Program zasedání navrhuje předseda Školské rady. Vychází přitom z povinností uložených Školské radě školským zákonem, z podnětů a návrhů zákonných zástupců nezletilých žáků, zletilých žáků, pedagogických pracovníků, členů Školské rady, ředitele školy nebo zřizovatele školy.
  8. Podklady pro jednání Školské rady zajišťují její členové a ředitel školy v rozsahu, který vymezuje zákon.
  9. Zasedání Školské rady jsou neveřejná. Na vyzvání předsedy se zasedání zúčastní ředitel školy nebo jím pověřený zástupce, případně další přizvané osoby. Tito účastníci zasedání nemají hlasovací právo.
  10. Zasedání Školské rady řídí její předseda nebo jím určený člen ŠR. V úvodu zasedání předsedající určí zapisovatele, ověří, zda je Školská rada usnášeníschopná, a předloží jí ke schválení návrh programu zasedání, který může být na základě návrhů a připomínek členů ŠR upraven. Prvním bodem programu zasedání je kontrola plnění úkolů a informace jednotlivých členů Školské rady, popřípadě ředitele školy, pokud je k jednání přizván. Dále se projednávají návrhy a připomínky jednotlivých členů Školské rady dle schváleného programu.
  11. Schválený program lze během jednání měnit jen se souhlasem nadpoloviční většiny přítomných členů Školské rady. Návrh na změnu může předsedajícímu podat kterýkoliv člen Školské rady. Hlasováno může být o návrhu jako celku nebo odděleně podle jednotlivých bodů.
  12. Předsedající může diskutujícímu odejmout slovo, pokud diskuse není věcná a stručná.
Článek 5 – Usnášení se Školské rady
  1. Školská rada je usnášeníschopná v případě přítomnosti nadpoloviční většiny svých členů na zasedání.
  2. Školská rada se usnáší nadpoloviční většinou všech svých členů při schvalování jednacího řádu a jeho změn, výroční zprávy o činnosti školy, pravidel pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků a školního řádu včetně navrhování jeho změn. V ostatních případech se usnáší Školská rada většinou přítomných členů. Při rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedy Školské rady.
  3. V případě potřeby může předseda požádat členy ŠR o přijetí rozhodnutí mimo zasedání (hlasování per rollam), a to prostřednictvím elektronické pošty.
    1. Hlasovat per rollam je možné pouze o dokumentech, které byly před hlasováním projednány, ať už na zasedání nebo per rollam.
    2. Žádost o hlasování obsahuje kromě návrhu usnesení také lhůtu pro doručení vyjádření člena Školské rady, která nesmí být kratší než 4 kalendářní dny od odeslání této žádosti členovi ŠR na jeho e-mailovou doručovací adresu.
    3. O usneseních přijímaných per rollam hlasují jednotliví členové ŠR e-mailem, ze kterého musí být patrné, že člen ŠR hlasuje o návrhu usnesení, jehož obsah mu je jednoznačně znám.
    4. Nedoručí-li člen ŠR ve lhůtě stanovené v žádosti o hlasování souhlas nebo nesouhlas s návrhem usnesení na e-mailovou adresu uvedenou v žádosti o hlasování, platí, že se hlasování zdržel.
    5. Rozhodnutí mimo zasedání je – s výjimkou případů uvedených v čl. 5 odst. 2) – přijato, pokud s jeho návrhem vysloví souhlas nadpoloviční většina těch členů Školské rady, kteří se v uvedené lhůtě k tomuto návrhu rozhodnutí vyjádří a své souhlasné či nesouhlasné vyjádření včas zašlou na e-mailovou adresu uvedenou v žádosti o hlasování.
    6. V případě hlasování per rollam o záležitostech uvedených v čl. 5 odst. 2) je rozhodnutí přijato, pokud s jeho návrhem vysloví ve stanovené lhůtě souhlas nadpoloviční většina všech členů Školské rady.
    7. Rozhodnutí přijaté mimo zasedání ŠR včetně dne jeho přijetí oznámí předseda všem členům ŠR bez zbytečného odkladu.
  4. O schválení dokumentů uvedených v Článku 3, odstavci 1 písm. b) až d) rozhodne Školská rada do 1 měsíce od jejich předložení ředitelem školy. Pokud Školská rada tento dokument neschválí, ředitel školy předloží dokument k novému projednání do 1 měsíce. Opakovaného projednání se účastní zřizovatel. Není-li dokument schválen ani při opakovaném projednání, nebo pokud Školská rada neprojedná dokumenty uvedené v čl. 3, odstavci 1) písm. b) až d) do 1 měsíce od jejich předložení ředitelem školy, rozhodne o dalším postupu bez zbytečného odkladu zřizovatel.
Článek 6 – Informování o činnosti ŠR
  1. Pověřený zapisovatel vyhotoví o průběhu zasedání do dvou týdnů zápis, který obsahuje i záznam o přijatých usneseních a o průběhu a výsledku hlasování. Po zapracování případných připomínek ostatních členů ŠR jej spolu s předsedou ŠR podepíše a zveřejní na stránkách ŠR.
  2. V případě zasedání online se z tohoto zasedání nepořizuje záznam, ale výstupem je také zápis (viz předchozí odstavec).
  3. U jednání per rollam se nevyhotovuje zápis, místo něj se archivuje záznam e-mailové komunikace.
  4. V případě hlasování per rollam se vyhotoví záznam o průběhu a výsledku hlasování. Schválená usnesení se vyhotovují písemně a bezprostředně po přijetí se zveřejní na stránkách ŠR. E-mailová komunikace týkající se hlasování se rovněž archivuje.
  5. Nejméně jednou ročně informuje ŠR zákonné zástupce nezletilých žáků školy, zletilé žáky, pedagogické pracovníky školy a zřizovatele školy o výsledcích své činnosti za uplynulý školní rok. Součástí této informace jsou výsledky schvalování návrhu rozpočtu a výroční zprávy. ŠR zároveň uvede, zda byly projednány návrhy na nové formy či obory vzdělávání nebo jiné koncepční záměry rozvoje školy.
Článek 7 – Závěr
  1. Změny, doplňky nebo vydání nového jednacího řádu mohou být pouze písemné a podléhají schválení Školskou radou.

 

Tento jednací řád byl schválen školskou radou dne 21. května 2024, kdy také nabývá účinnosti.

Ing. Beatrix Sviezeny, předsedkyně Školské rady

 

Revidováno v rámci projektu Senatus populusque Archiepiscopalis gymnasii – S.P.Q.A.G. CZ.07.4.68/0.0/0.0/19_068/0001459, který byl realizován v období 1. 8. 2020 – 30. 6. 2023

Články k tématu Školská rada