Arcibiskupské gymnázium vytváří a zaručuje dětem i dospělým pro jejich společnou cestu a společnou tvořivou činnost svobodný a volný prostor – prostor, který je zvenku chráněn, zevnitř vyživován a celkově kultivován živým křesťanstvím.
(Školní vzdělávací program AG "Osm svobodných umění", kapitola 3.1.1 [1])
Skutečnost, že AG je církevní gymnázium, se projevuje několika různými způsoby.
Arcibiskupské gymnázium je katolická škola, avšak neklade si za podmínku, že všichni žáci a učitelé musí být katolíci nebo křesťané. Nechceme budovat přehradu mezi katolíky a lidmi jiného vyznání či bez vyznání. Nabízíme svůj prostor všem, kdo o něj mají zájem a kdo jsou připraveni respektovat naše pravidla. Jsme přesvědčeni, že čerpáme z tak hlubokých a vydatných pramenů, že svůj prostor můžeme klidně „odbarikádovat“, a přitom nijak neohrozit ani svou víru, ani základní zaměření naší školní činnosti.
Chceme, aby naše škola byla v určitém smyslu velmi nová či moderní a v určitém smyslu velmi starobylá či tradiční. Moderní například v organizaci práce, v otevřenosti novým poznatkům, v aktivním postoji k současnému dění, v tvořivosti. Tradiční naopak v hlubokém pohledu na svět a na život, v důrazu na slušnost, charakter a zásadovost. K obojímu nám křesťanství poskytuje dostatečně široký a pevný základ i dostatečné množství podnětů, ne-li přímých vybídnutí. Právě ve schopnosti spojovat starobylou tradici s naší současností spatřujeme sílu svého přístupu a životnost našeho křesťanství.
(Školní vzdělávací program AG "Osm svobodných umění", kapitola 3.1.1 [1])
Osmiletý pobyt žáků ve škole i pokud možno delší setrvávání učitelů pro nás není jen setkáváním se v jedné budově při plnění školní docházky, respektive pracovních povinností. Společně prožitý čas chápeme jako společnou cestu za společným cílem, jímž je rozvoj či vzestup osobnosti – dětí i dospělých.
Naše společná cesta je jen částečně předurčena učebním plánem: společné zdolávání překážek, společné využívání příležitostí, vnitřní prožitky, pocity, emoce, poměr radosti a nudy, smyslu a marnosti, zážitky krásy nebo ošklivosti i osobní příklady jsou pro nás ve škole stejně důležité jako suma sdělených znalostí nebo osvojené dovednosti.
V každém, počínaje těmi nejmladšími, ctíme od začátku do konce osobnost zcela plnohodnotnou a podle možností se snažíme o individuální přístup.
(Školní vzdělávací program AG "Osm svobodných umění", kapitola 3.1.1 [1])
Předměty na AG se dělí na předměty humanitní, předměty přírodovědné a na cizí jazyky. Studium všech předmětů vychází ze společných východisek, která jsou popsána ve školním vzdělávacím programu "Osm svobodných umění" [12]. Téměř všichni absolventi AG pokračují ve studiu na vysokých školách, a to na fakultách nejrůznějších zaměření, v České republice i v zahraničí (od teologie, přes filosofii, medicínu, přírodní vědy, matematiku a informační technologie, až po jazyky a umělecké obory). Podrobné údaje o studiu absolventů jsou obsaženy ve školních ročenkách [13].
Humanitní předměty
Český jazyk a literatura, občanská výchova, základy společenských věd, dějepis, zeměpis, estetická výchova výtvarná, estetická výchova hudební, náboženská nauka, základy filosofie.
Přírodovědné předměty
Matematika, fyzika, chemie, biologie, informatika a výpočetní technika, tělesná výchova.
Cizí jazyky
Angličtina, němčina, francouzština, španělština, latina, případně další v rámci volitelných předmětů, nepovinných předmětů nebo kroužků.
Vysokou úroveň znalostí, se kterou absolventi odcházejí, chceme do budoucích let přinejmenším zachovávat, ale chceme k ní žákům zásadně pomáhat cestami, při nichž nebudou zdokonalovat pouze svou paměť. Chceme, aby vyučování mělo jiskru, vtip a eleganci. Naprosto se však nehlásíme k levným receptům na úspěch bez námahy. Netajíme se tím, že naše škola je náročná, a uznáváme starou zásadu, že „krásné věci bývají obtížné“.
(Školní vzdělávací program AG "Osm svobodných umění", kapitola 3.1.1 [1])
Odkazy
[1] https://www.arcig.cz/sites/default/files/svp.pdf#page=6
[2] https://www.arcig.cz/skolne
[3] https://www.arcig.cz/tema/nn
[4] https://www.arcig.cz/tema/duchovni-aktivity
[5] https://www.arcig.cz/tema/ucitele
[6] https://www.arcig.cz/tema/skolni-klub-ddm
[7] https://www.arcig.cz/tema/krouzky
[8] https://www.arcig.cz/tema/sbor
[9] https://www.arcig.cz/tema/jidelna
[10] http://www.kdm.cz
[11] https://www.arcig.cz/tema/zakovska-rada
[12] https://www.arcig.cz/tema/skolni-vzdelavaci-program-svp
[13] https://www.arcig.cz/tema/rocenka