Výtvarná výchova

Výtvarná výchova

prostor pro poznání a kreativitu

Výtvarná výchova není jen o technikách malby a kresby. Učíme studenty vnímat umění jako prostředek poznání, komunikace a sebevyjádření. Zkoumáme umění minulosti i současnosti a rozvíjíme vlastní kreativitu.

Cíle výuky

1

Porozumění dějinám umění

Procházíme klíčová období, styly a směry, propojujeme je s dějepisem, literaturou i náboženstvím. Sledujeme aktuální výstavy a konceptuální trendy.
2

Vlastní kreativita

Studujeme realitu kresbou, experimentujeme s malbou, grafikou i keramikou. Máme vlastní keramickou dílnu. Studenti si osvojují práci s různými materiály, učí se kombinovat techniky a hledat vlastní umělecký výraz.

Jak učíme

  • Kombinujeme teorii s praxí – Výtvarné úkoly navazují na poznatky z dějin umění.
  • Pracujeme s různými médii – kresba, malba, grafika (suchá jehla, linoryt, slepotisk), keramika.
  • Pořádáme exkurze do galerií – Národní galerie, výstavy impresionistů ve Vídni nebo bienále v Benátkách, zájemcům nabízíme i týdenní kulturní výjezd do Francie
  • V plenéru kreslíme a malujeme – Studenti v šestém ročníku absolvují výtvarný kurz zaměřený na perspektivu.
  • Nabízíme semináře pro pokročilé – Septima a oktáva mohou volit výtvarný seminář a maturovat z dějin umění.
  • Umění nás baví a inspiruje.

Hodinová dotace

Výuka probíhá v půlených skupinách. V primě 2 hodiny týdně, od sekundy do kvarty  2 hodiny jednou za dva týdny, v kvintě a sextě si studenti volí mezi HV a VV, kterou mají opět intenzivně 2 hodiny týdně. V septimě a oktávě je nabízen volitelný seminář.

Co učíme v jednotlivých ročnících

Učební látka je rozdělena podle jednotlivých epoch do ročníků. Výtvarné úkoly zadáváme v kontextu teoretické výuky.

  • Prima: pravěk, starověké kultury – Mezopotámie a Egypt, antické Řecko a Řím
  • Sekunda: rané křesťanství, středověká Evropa-  románské a gotické umění, renesance italská, zaalpská, manýrismus
  • Tercie: baroko v Evropě, baroko v Čechách, rokoko
  • Kvarta: Klasicismus, romantismus a realismus 19. století, impresionismus
  • Kvinta: postimpresionisté, symbolismus a secese, art deco, orfismus, počátky avantgardy 1. poloviny 20. století
  • Sexta: avantgarda 1. poloviny 20. století, abstraktní umění po 2. světové válce, pop art, op art, kinetické umění, konceptuální umění, umění happeningu a performance, land art, současné trendy a design

Učebnice a materiály

Učebnice nepoužíváme, učitelé tvoří poskytují studentům vlastní materiály. 

  • Alois Bauer: Dějiny výtvarného umění
  • Ernst Gombrich: Příběh umění
  • Umberto Ecco: Dějiny krásy, Dějiny ošklivosti
  • Wendy Beckettová: Toulky světem malířství
  • Igor Zhoř: Proměny soudobého výtvarného umění umění
  • Jindřich Chalupecký: Na hranici umění
  • Jose Pijoan: Dějiny umění I. – XII.
  • Vladimír Prokop: Kapitoly z dějin výtvarného umění a další

Učitelé

Andrea Angelová

Andrea Angelová

vedoucí učitel předmětu HV a VV, třídní učitel V.B

Kabinet: 408

angelova@arcig.cz

Martina Peterková

Martina Peterková

učitelka ČJL, VV

Kabinet: 408  |  Tel.: 776 290 674

peterkova@arcig.cz

Články k předmětu