Latinský jazyk

Latinský jazyk

počátek evropské kultury

Latina není jen mrtvý jazyk – je mostem k porozumění evropskému kulturnímu dědictví. Ovlivnila literaturu, historii, filozofii i moderní vědy. Studium latiny rozvíjí kritické myšlení, jazykovou přesnost a propojuje různé vědní obory.

Cíle výuky

1

Práce s textem a rozvoj jazykových dovedností

Studenti se učí rozumět latinským textům od antiky po novověk. Překládáním a analýzou latinských vět si rozšiřují slovní zásobu a zpřesňují vyjadřování v češtině. Osvojují si metody jazykové práce, které jsou odlišné od studia moderních jazyků.
2

Kulturní a historické souvislosti

Latina propojuje výuku literatury, dějepisu, náboženství i filosofie. Studenti se seznamují s klíčovými texty antiky a středověku a získávají širší kulturní povědomí.
3

Příprava na vysokou školu

Znalost latiny je výhodou pro studium medicíny, práva, historie, teologie, románských jazyků a dalších oborů. Studium latiny rozvíjí systematičnost, přesnost a schopnost analytického myšlení.

Jak učíme

  • Teorie i praxe – Výuka kombinuje výklad gramatiky s četbou a prací s texty.
  • Exkurze a soutěže – Studenti se účastní Dne latiny na FF UK a mohou soutěžit v latinské olympiádě (Certamen Latinum).
  • Literární základy – Kromě latinských textů čteme i významná díla řecké a římské kultury v českém překladu.

Latina není jen jazyk minulosti – je to klíč k hlubšímu porozumění světu, ve kterém žijeme.

Hodinová dotace

Výuka latinského jazyka probíhá od kvarty do sexty s dotací 2 hodiny týdně v půlených skupinách. V septimě a oktávě nabízíme pro zájemce o další studium volitelný seminář, který může sloužit i jako příprava pro maturitní zkoušku.

Co učíme v jednotlivých ročnících

  • kvarta – skloňování podstatných jmen, skloňování a stupňování přídavných jmen, první část časování sloves (prézentní kmen), číslovky, adverbia a některé body pádové syntaxe (ablativ/akuzativ místní/časový apod.); od začátku pracujeme v hodinách se souvislými texty. Reálie: řecká mytologie, divadlo, římské legendy. Četba: Ovidiovy Proměny a Sofoklův Král Oidipus.
  • kvinta – časování sloves (perfektní a supinový kmen), skloňování zájmen, syntaxe – vedlejší věty. Reálie: přerod republiky v císařství, Augustova doba, Cicero a řečnictví, Catulla a základy metriky, římské právo. Četba: vybrané Ciceronovy řeči, Vergiliova Aeneida a Catullova poezie.
  • sexta – participie, vedlejší věty a dalším syntaktické jevy (ablativ absolutní, infinitivní vazby a další). Reálie: římské náboženství a vztah ke křesťanství, antické hry, pozdní antika a latimský středověk. Četba: části Isidorových Etymologií, Řehořových Dialogů, výběr z Legendy Aurey, žákovské poezie, případně Benediktovy Řehole.

Učebnice a materiály

Jiří Pech: Latina pro gymnázia I a II

Další materiály dostupné na Google Classroom (Jana Mikulová – Základní kurz latiny, originální či upravené antické, středověké i novověké latinské texty, prezentace, pracovní listy učitelů ad.).

Učitelé

Jana Kaderová

Jana Kaderová

zástupkyně ředitele

Kabinet: 209  |  Tel.: 608407677

kaderova@arcig.cz

Pavel Koronthály

Pavel Koronthály

Třídní učitel VI.A

Kabinet: 524

koronthaly@arcig.cz

Články k předmětu