Chemie

Chemie

porozumění základům života

Veškerý život na Zemi je spojen s chemickými změnami.  Neuvážené využívání nebo dokonce zneužívání chemie však může mít neblahé následky – porušování přírodní rovnováhy, ohrožení zdraví i života lidí. Aby chemie sloužila, je nutné ji poznávat, porozumět jejím zákonitostem a takto získané poznatky účelně a rozumně využívat.

Cíle výuky

1

Tvořiví studenti schopní kritického myšlení, sebereflexe a rozhodování na základě argumentů
2

Trpěliví studenti, kteří dokončují svou práci a nevzdávají chemické ani jiné výzvy
3

Týmoví hráči, kteří se v případě potřeby nebojí improvizace a pomáhají slabším v nesnázích

Jak učíme

  • snažíme se o bezpečné prostředí, pozitivní zpětnou vazbu a atmosféru důvěry
  • snažíme se zařazovat aktivizační metody (laboratorní práce, hry, využití přístrojů Vernier)
  • využíváme kooperativní vrstevnické učení, skupinovou práci a práci s chybou
  • badatelsky orientovanou výukou podporujeme tvořivost a kritické myšlení

Hodinová dotace

Chemie je vyučována dvě hodiny týdně od sekundy do septimy včetně. V septimě a oktávě mohou studenti volit  Seminář z chemie, opět dvě hodiny týdně. V septimě se jedná o repetitorium, v oktávě o přípravu k maturitě. V kvintě a sextě nabízíme přírodovědný seminář (Bi+Che+Fy) zaměřený na badatelství, místně zakotvené učení a environmentální výchovu, opět dvě hodiny týdně.

Co učíme v jednotlivých ročnících

  • Sekunda: Bezpečnost práce, chemické nádobí, směsi, složení látek, periodická tabulka
  • Tercie: Dvouprvkové sloučeniny, výpočty, kyseliny, zásady, soli, využití chemie v běžném životě
  • Kvarta: Redoxní reakce, elektrolýza a galvanický článek, zdroje energie, uhlovodíky a jejich deriváty, makromolekulární látky, významné látky v organismech, chemie a životní prostředí
  • Kvinta: Složení a struktura chemických látek, radioaktivita, chemická vazba, periodický systém prvků, toxikologie, výpočty ze vzorce a  z rovnic, prohlubování anorganického názvosloví
  • Sexta: Komplexní sloučeniny, termochemie, kinetika, rovnováhy, uhlovodíky a jejich deriváty

Septima: Funkční deriváty karboxylových kyselin, plasty, izoprenoidy a alkaloidy, heterocykly, chemie přírodních látek (sacharidy, lipidy, proteiny, nukleové kyseliny, základy metabolismů

Učebnice a materiály

sekunda a tercie

Plucková, Mach a Šibor: Chemie 8 – Úvod do obecné a anorganické chemie učebnice + pracovní sešit (Nová škola)

kvarta

Šibor, Plucková a Mach: Chemie 9 – Úvod do obecné a organické chemie, biochemie a dalších chemických oborů (Nová škola)

kvinta a semináře

Čapek a Adamec: Chemie 1 – Obecná a anorganická chemie pro gymnázia (Eduko)

sexta a septima

Dušek a Flemr: Chemie obecná a anorganická I pro gymnázia (SPN)

Kolář, Kodíček a Pospíšil: Chemie organická a biochemie II pro gymnázia (SPN)

Učitelé

Marcela Grecová

Marcela Grecová

Zástupce třídního učitele VII. A, Vedoucí Fy-Che, Koordinátor pro Středoškolskou odbornou činnost

Kabinet: 406

grecova@arcig.cz

Irena Chlebounová

Irena Chlebounová

vedoucí učitel předmětu Ch

Kabinet: 402

chlebounova@arcig.cz

Lenka Vyskočilová

Lenka Vyskočilová

učitelka CH

Kabinet: 402

vyskocilova@arcig.cz

Články k předmětu