Chorvatská návštěva v rámci Erasmu
V rámci evropského programu u nás studenti strávili čtyři dny, zúčastnili se výuky v několika předmětech. Navštívili úžasné divadelní představení na Nové scéně ND a absolvovali workshop v Kunsthalle. Odjížděli plní zážitků a loučili se s vděčností, že se mohli stát součástí naší školní komunity a že poznali krásy Prahy.
Taky přináším pár postřehů od učitelů a studentů AG.
Během svého pobytu na AG se chorvatští studenti měli možnosti zapojit do běžných hodin anglického jazyka. Starší (čistě dívčí) parta se tak zúčastnila například hodiny v sextě, na které se probírala gramatika anglických časů, a ač byly studentky o něco mladší než naši sextáni, učivo jim nečinilo žádné problémy. Mladší (čistě chlapecká) parta si zase společně s tericí vyzkoušela britsko-americký kvíz, v němž si studenti ověřili, zda preferují britskou, nebo americkou angličtinu, a dále nám nasdíleli své zkušenosti s výukou angličtiny v Chorvatsku.
Štěpán Charvát
Ze začátku dubna k nám v rámci programu Erasmus + zavítali žáci z Chorvatska. A přišli se podívat na naši hudební výchovu! Společně s našimi žáky jsme je naučili píseň po kruhu "Dum Dum", byla to legrace již od začátku. Poté jsme si hráli s rytmem a nakonec si všichni v hudebně vybrali nějaký nástroj a společně jsme si zahráli například téma Pirátů z Karibiku, Ódu na radost nebo znělku k filmu Star wars. Hudební workshop se moc vydařil a my pouze litujeme, že nám nezbyl čas naučit naše přátele nějakou lidovou písničku z Čech či Moravy. Tak třeba zase příště :)!
Julie Kloučková
V úterý 8. 4. navštívili naši třídu (6. A) studenti z Chorvatska. Přišli se podívat na hodinu výtvarné výchovy. Na první část hodiny jsme pro ně připravili prezentaci o Joanu Miróovi, věhlasném španělském malíři a sochaři. Samozřejmě musela být v anglickém jazyce, aby z toho naše chorvatská návštěva něco měla. Poté, co tři z našich spolužáků prezentaci mistrovsky odprezentovali, následovala konečně výtvarná část hodiny.
Do čtyř plátěných tašek jsme vložili 3 až 4 předměty s různou strukturou povrchu. V jedné tašce tak mohla být například gumová kachnička, plyšový papoušek a míček pro psa. Chorvatští studenti měli za úkol osahat si předměty v plátěné tašce, aniž by se na ně podívali, a poté se pokusit, podle toho, co cítili, namalovat obraz. Šlo o napodobení obrazů Joana Miróa, který často experimentoval s materiály a vytvořil různé abstraktní kompozice. Po tomto úkolu jsme si společně prohlédli všechny vzniklé obrazy a ke každému jsme si něco málo řekli. Druhá výtvarná aktivita naší dvouhodinovky spočívala ve spolupráci mezi chorvatskými studenty a námi. Udělali jsme dvojice, kde byl jeden člověk z naší třídy a jeden z chorvatské. Poté jeden z nás kreslil prstem na záda tomu druhému a ten se snažil to co nejvěrněji překreslit na papír. Nyní se zapojily dokonce i chorvatské profesorky, které do té doby vše pouze sledovaly. Z této aktivity vzešly úžasně originální výtvory a pomohla také ke zvýšení milé atmosféry, která mezi námi a chorvatskými studenty panovala.
Ke konci hodiny už jsme zůstali sedět v již utvořených dvojičkách a povídali jsme si, abychom o sobě také něco zjistili a trochu více se poznali.
Díky této návštěvě jsme získali novou inspiraci, dozvěděli jsme se o velmi zajímavém umělci, poznali jsme nové lidi a dokonce jsme procvičili svou angličtinu:). Určitě se budeme všichni těšit, až budeme mít znovu takovou příležitost.
Kateřina Stránka, 6.A
Na návštěvu divadelního představení jsem pozvala spolu s Chorvaty i studentku oktávy B, Emmu Stellu, která vytvářela maturitní práci s tématem poetiky československé nové vlny. A právě Valerie a týden divů byla její hlavní inspirační zdroj.
Valerie a týden divů na Nové scéně
Začátkem dubna naši školu navštívili studenti z Chorvatska, kteří měli v rámci poznávání české kultury možnost zhlédnout představení Valerie a týden divů na prknech Nové scény Národního divadla. Inscenace čerpala inspiraci jak z původního románu Vítězslava Nezvala, tak z filmového zpracování Jaromila Jireše. Hru nastudovala Laterna magika, celosvětově proslulá svým nekonvenčním přístupem k vyprávění příběhů prostřednictvím propojení hereckých a tanečních projevů s multimediální projekcí. Také Valeriin příběh, plný snovosti a tajuplné imaginace, byl vyprávěn za doprovodu zpěvu, tanečních kreací a promítání rapidmontáží. V hlavních rolích zazářila Aneta Kalertová po boku Zdeňka Piškuly, Evy Leinweberové a Petra Stacha. Režisérovi Jakubovi Šmídovi se podařilo vystihnout Nezvalovu surrealistickou poetiku, přičemž vzdal poctu i slavnému filmovému zpracování. Pro naši chorvatskou návštěvu, stejně jako pro ostatní diváky, to byl bezesporu nezapomenutelný kulturní zážitek.
Emma Stella Bělohradská, 8.B
Ve čtvrtek se výtvarná skupina z kvinty A, spolu se studenty z chorvatské partnerské školy, zúčastnili workshopu v Kunsthalle Praha s názvem „Rozcvička AI s obrazem“.
Akce začala prezentací o vývoji počítačového vidění a možnostech využití umělé inteligence v umění. Následně jsme se přesunuli do výstavních prostor, kde právě probíhala výstava „Neklidná duše“ od japonské umělkyně Chiharu Shiota. Mezi červenými nitěmi, kovovými domy a rotujícími šaty jsme fotili vlastní materiály pro tvorbu v programu Runway.
Fotky jsme pak použili k vytváření videí pomocí textových zadání. Výsledky byly často úplně jiné, než jsme čekali, ale právě ta nevyzpytatelnost dodala práci zábavný a kreativní rozměr.
Celý den nám ukázal, jak lze spojit moderní technologie s výtvarným přístupem a jak zábavné může být experimentování s umělou inteligencí v praxi.
Jáchym Brož, 5.A
Vygenerovaná videa i fotky z návštěvy si můžete prohlédnout pod článkem.
Děkuji studentům a učitelům, kteří byli ochotni se studenty hovořit, odpovídat na jejich dotazy a věnovat se jim.
Martina Peterková