Informatika

Informatika

klíč k digitálnímu světu

Učí chápat data, algoritmy a technologie, které ovlivňují každodenní život – od umělé inteligence a kyberbezpečnosti až po automatizaci a analýzu informací. Zahrnuje programování, práci s daty i tvorbu digitálních řešení, která usnadňují práci a inovují svět kolem nás. Rozvíjí logické myšlení, kreativitu a schopnost efektivně řešit problémy, a tím připravuje na budoucnost plnou technologií.

Cíle výuky

1

Rozvoj informatického myšlení

Studium informatiky rozvíjí systematické a logické myšlení, které vede k efektivnímu řešení problémů. Studenti si osvojují algoritmické myšlení, modelování a analýzu dat, což nachází uplatnění i v dalších vědních oborech a každodenním životě.
2

Práce s daty a digitálními technologiemi

Data hrají klíčovou roli ve všech odvětvích a jejich správné zpracování je nezbytné. Studenti se učí získávat, analyzovat a vizualizovat informace tak, aby dávaly smysl. Získávají dovednosti v práci s databázemi, programovacími jazyky a digitálními nástroji, což jim umožňuje efektivně pracovat s informacemi a rozpoznávat dezinformace.
3

Tvorba a inovace digitálních řešení

Studium informatiky poskytuje prostor pro tvorbu softwaru, webových stránek i automatizovaných systémů. Studenti se učí přetvářet nápady ve funkční digitální produkty a přizpůsobovat je reálným potřebám. Studenti se seznamují s využíváním umělé inteligence, která umožňuje optimalizaci procesů a technologický rozvoj.
4

Etika a odpovědnost v digitálním světě

Digitální technologie přinášejí nejen nové možnosti, ale i výzvy spojené s bezpečností, etikou a vlivem na společnost. Studenti se učí posuzovat technologická řešení, chránit svá data a přemýšlet o odpovědném využívání technologií v moderním světě.

Jak učíme

Veškerá výuka probíhá v polovičních skupinách, každý žák má k dispozici počítač. Výuka má výraznou praktickou složku, ve které studenti samostatně či ve skupinách pracují s počítačem, vytvářejí grafické koláže, stříhají zvuk či programují vlastní aplikace. V každém školním roce žáci zpracovávají vlastní tvůrčí projekt.

Hodinová dotace

Výuka INF začíná v primě až kvartě jednou hodinou týdně, pokračuje v kvintě a sextě dvěma hodinami, dále je možné pokračovat v septimě a oktávě v seminářích.

Co učíme v jednotlivých ročnících

  • Prima: seznámení s informatikou, operační systém, souborová struktura, práce s textem, úvod do algoritmizace
  • Sekunda: digitální technologie, hardware, data, grafika, prezentace, roboti
  • Tercie: sítě a internet, komunikace, bezpečnost, digitální identita, modelování
  • Kvarta: operační systém, informační systémy, licence, tabulkový kalkulátor, úvod do programování
  • Kvinta: tabulkový kalkulátor, grafika, zpracování zvuku a videa, operační systémy, údržba a ochrana dat, internet, pokročilé zpracování textu
  • Sexta: algoritmizace, programování, modelování a simulace, databáze, webové aplikace
  • Volitelný septimánský seminář: pokročilé programování
  • Volitelný oktavánský seminář: opakování a příprava na maturitu nebo další studium informatického směru

Učebnice a materiály

Při výuce nepoužíváme učebnice, ale téměř celá látka je pokryta v materiálech jednotlivých učitelů na Google Classroom.

Učitelé

Lukáš Bernard

Lukáš Bernard

vedoucí učitel předmětu INF, vedoucí učitel přírodovědných předmětů

Kabinet: 513

bernard@arcig.cz

Kilián Benda

Kilián Benda

učitel INF, zástupce třídního učitele 4.C

Kabinet: 513

benda@arcig.cz

Pavel Kryl

učitel M, INF

Kabinet: 513  |  Tel.: 777586648

kryl@arcig.cz

Vladimír Nulíček

Vladimír Nulíček

vyučující IVT

Kabinet: 513

nulicek@arcig.cz

Jun Škrkal

Jun Škrkal

učitel M, INF

Kabinet: 513

skrkal@arcig.cz

Hana Švecová

Hana Švecová

učitelka informatiky

Kabinet: 513

svecova@arcig.cz

Články k předmětu