Český jazyk a literatura

CJL zaujímá stěžejní postavení ve výchovně-vzdělávacím procesu. Dobrá úroveň jazykové kultury patří k podstatným znakům absolventa. Jazykové vzdělávání vybavuje žáka takovými znalostmi a dovednostmi, které mu umožňují správně vnímat různá jazyková sdělení, rozumět jim, vhodně se vyjadřovat a účinně se uplatňovat i prosazovat.

Cíle výuky: 

Předmět CJL má komplexní charakter, v průběhu výuky se v něm prolínají tři složky:

  • jazyková výchova,
  • komunikační a slohová výchova,
  • literární výchova/literatura.

Usilujeme o to, aby absolvent svůj mateřský jazyk dobře ovládal v mluvené i psané podobě, včetně literárních, historických a kulturních souvislostí, které mu také pomáhají poznat a pochopit společensko-kulturní vývoj a společenskou situaci.

Hodinová dotace: 

Hodinová dotace CJL se liší podle ročníků a v ročnících se mění vzájemný poměr složek předmětu. V rámci celkové hodinové dotace v ročníku se doporučuje rozdělení:

v primě z celkových 5 hodin:
jazyková výchova 3 (z toho 1 půlená), komunikační a slohová výchova 1, literatura 1;

v sekundě a tercii z celkových 4 hodin:
jazyková výchova 2 (z toho 1 půlená), komunikační a slohová výchova 1, literatura 1;

v kvartě z celkových 3 hodin:
jazyková výchova + komunikační a slohová výchova 1 (výuka probíhá v blocích), literatura 2 (z toho 1 půlená);

v kvintě, sextě a septimě z celkových 4 hodin:
literatura 2 (z toho 1 půlená), jazyková výchova 1, komunikační a slohová výchova 1 půlená;

v oktávě z celkových 4 hodin:
literatura 2 (z toho 1 půlená), jazyková výchova + komunikační a slohová výchova 1 (výuka probíhá v blocích), opakování a příprava k maturitě 1 hodina.

Co učíme: 

Na nižším gymnáziu se klade důraz na zdokonalení se v písemném projevu, zvláště v nižších třídách, a zvládnutí gramatiky, potřebné k sestavování vlastních textů.

Na vyšším gymnáziu se zdůrazňuje práce s textem a
četbou, schopnost interpretace a zařazení díla do kontextu dobového, uměleckého i autorského, důstojná prezentace, schopnost tvořit vlastní texty.

Jak učíme: 

K aktivitám předmětu patří soutěže, projekty, besedy, návštěvy knihoven, divadelních představení, památek a jiné kulturní akce.

Učebnice a další materiály: 

Vzhledem k tomu, že trh se proměňuje, musíme proměňovat podle něj i své materiály. Zhruba ale používáme tyto nebo analogické tituly:

Nižší gymnázium

Jazyk, komunikační a slohová výchova
Styblík, V. – Čechová, M. – Hauser, P. – Hošnová, E.:
Český jazyk pro 6.(-9.) ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií, SPN.
Melichar, J. – Styblík, V.:
Český jazyk, Fortuna.

Literatura
Měchurová, A. – Žáček, J. – Hanzová, M.:
Čítanka pro 6.(-9.) ročník základní školy a primu
víceletého gymnázia, Fragment.

Vyšší gymnázium

Jazyk, komunikační a slohová výchova
Kostečka, J.:
Český jazyk pro 1.(-4.) ročník gymnázií, SPN.
Měchurová, A.:
Jak dobře mluvit a úspěšně jednat, VŠ J. A. Komenského Praha.

Literatura
Martinková, V.: Teorie literatury, Trizonia Praha.
Horáková, M.: Literatura l(-lV), výbor textů, interpretace, literární teorie, Scientia Praha.
Horáková, M. – Kysučan, L.: Literatura l(-lV), výklad, interpretace, literární teorie, Scientia Praha.